Abstract
Roughly, an academic network involves internal processes such as affiliation, sociotechnics, socialization and translation as central factors of entrepreneurship, innovation and competitiveness. However, the study of their trajectories of dependency relations has been subordinated to the perceptions of its members. The purpose of the paper is to contrast a model focused on the utility of knowledge networks to elucidate cooperation scenarios in the face of a possible imbalance of external demands and internal resources to organizations. A transversal and exploratory study was carried out with a selection of 158 students from a public university in central Mexico. Results and lines of research concerning the four stated factors and their indicators are noted.
References
Carreón, J. (2016). Desarrollo humano: Gobernanza y emprendimiento Social. México: UNAM-ENTS
Carreón, J. y García, C. (2017). Specification for a model of the study of vocational training and job. International Journal of Advances in Social Science and Humanities, 5 (6), 13-18
Carreón, J., García, C. y Bustos, J. M. (2017). Contraste de un modelo de los indicadores psicológicos reflejantes de la intención de comercio electrónico. Eureka, 14 (1), 30-43
Carreón, J., Hernández, J., Quintero, M. L. y García, C. (2017). Confiabilidad y validez de un instrumento que mide la colaboración organizacional en una universidad pública de Huehuetoca, centro de México. Invurnus, 12 (2), 9-17
Chiappe, A. (2016). Tendencias sobre contenidos educativos digitales en América Latina. Buenos Aires: UNESCO
Fernández, P. (1994). Psicología social, intersubjetividad y psicología colectiva. En Ma, Montero (coord.). Construcción y Crítica de la Psicología Social. (pp. 49-107). Barcelona: Antrhopos.
García, C, Carreón, J. y Hernández, J. (2017). Gobernanza del desarrollo humano: contrastación de un modelo de los determinantes perceptuales de la intención de uso de Internet en usuarios de una biblioteca pública de la Ciudad de México. Interconectando Saberes, 2 (3), 39-56
García, C. (2007). La percepción de utilidad del comercio electrónico. Enseñanza e Investigación en Psicología, 12 (2), 409-420
García, C., Carreón, J. y López, S. (2014). Contraste de un modelo de red intencional. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 14 (2), 13-26
García, C., Carreón, J., Hernández, J., Mendoza, D., Mejía, S. y Quintana, L. (2015). Emprendimiento digital: Estudio de caso en universitarios de comunicación de la Universidad Autónoma del Estado de México. Visión Gerencial, 14 (2), 287-300
González, R. (2004). La biotecnología en México: Efectos en la propiedad intelectual y la bioseguridad. México: UAM-Xochimilco
López, L., Tamez, R. y Lozano, A. (2009). Aprendizaje móvil y desarrollo de habilidades en foros asincrónicos de comunicación. Comunicar, 33 (17), 93-100
Martínez, M., García, C. y Mejía, S. (2017). Especificación de un modelo de participación digital. Nómadas, 53, 1-13
Montero, M. (1994a). Procesos de influencia social consciente e inconsciente en el trabajo psicosocial comunitario: la dialéctica entre mayorías y minorías activas.” En M, Montero (coord.). Construcción y Crítica de la Psicología Social. (pp. 239-257). Barcelona: Antrhopos.
Montero, M. (1994b). Un paradigma para la psicología social: reflexiones desde el quehacer en América Latina. En M, Montero (coord.). Construcción y Crítica de la Psicología Social. (pp. 27-48). Barcelona: Antrhopos.
Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Hemul.
Pérez, G., Ambrosio, O. y García, C. (2017). Determinantes del habitus académico a partir de la gestión el conocimiento, Margen, 85, 1-12
Romero, O. (1994). Crecimiento psicológico y motivaciones sociales. En M, Montero (coord.). Construcción y Crítica de la Psicología Social. (pp. 189-231). Barcelona: Antrhopos.
Sánchez, A, Quintero, M. L. y García, C. (2017). Complejización de un modelo de dirección sexista laboral. Revista 100-Sc, 3 (4), 24-37
Sánchez, A., Quintero, M. L, Sánchez, R., Fierro, E. y García, C. (2017). Gobernanza del emprendimiento social: Especificación de un modelo para el estudio de la innovación local. Nómadas, 51, 1-21
Torres, J. C., Infante, A. y Carrión, P. V. (2015). Aprendizaje móvil: perspectivas. Universities and Knowledge Society Journal, 12 (1), 38-49