The Teaching of Algebra and Reprobation. An Experience to Share
HTML (Español)
PDF (Español)

Keywords

aprendizaje
constructivismo
propuesta didáctica
estrategias Learning
Constructivism
Didactic proposal
strategies

How to Cite

Hernández Méndez, G., Hernández Méndez, E., & López, A. M. (2018). The Teaching of Algebra and Reprobation. An Experience to Share. Interconectando Saberes, (6), 149–169. https://doi.org/10.25009/is.v0i6.2581

Abstract

This paper is the result of an applied research conducted at two middle schools in Xalapa (Mexico) whose purpose was to decrease the failure rate of a second grade math course, by means of a didactic proposal based on new information and communication technologies(ICT), and an eclectic constructivist approach; sensible to the set objectives. Given the scope of this research, in this paper, we narrate one of the experiences we went through in a classroom where the proposal was carried out at the middle school Julio Zárate. Our aim is to report the findings regarding the learning of algebra.

https://doi.org/10.25009/is.v0i6.2581
HTML (Español)
PDF (Español)

References

Ausubel, D. (1976) Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. México: Trillas.

Coll, C. Miras, Onrubia, Solé y Zabala (2007) El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.

Dewey, J. (1958). Experiencia y educación. Buenos Aires: Losada

Díaz Barriga F. y Hernández (2002) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc Graw Hill.

Freinet, C. (1964) Las enfermedades de la escuela. Barcelona: Laia, 1974 (traducción)

Good y Brophy (1994) "Empathic: An unappreciated way of being", en Hernández, Juaréz, Landgrave y Mendoza (2012) Enseñanza constructivista del álgebra. Narrativa de cuatro voces. México: Arana.

Hernández G. (2011) Práctica docente más allá de cuatro paredes, pizarrón y mesabancos. México: Arana.

Hernández G, Juárez, Landgrave y Mendoza (2012) Enseñanza constructivista del álgebra. Narrativa de cuatro voces. México: Arana

La Gaceta (1° de julio de 2002) Xalapa, Veracruz.

Perking, D. (1995) La escuela inteligente: el adiestramiento de la memoria a la educación de la mente: Barcelona: Gedisa.

Rodrigo M. y Cubero (1998) Constructivismo y enseñanza: reconstruyendo las relaciones en ciencia. Madrid: Aprendizaje visor.

Roger. C. (1991) Libertad y creatividad en la educación en la década de los 80s. Barcelona: Paidós.

Secretaría de Educación Pública (2007). Programa Sectorial de Educación 2007-2012. Consultado en www.sep.gob.mx el 21 de enero de 2009.