Abstract
The reprobation, recurrent problem in the Degree in Physical Education of the Benemérita Escuela Normal Veracruzana "Enrique C. Rébsamen". The research analyzes the factors that affect students' disapproval, considering pedagogical-academic, socioeconomic, physiological and psychological factors, from the perspective of the students. For the length of the research, and the relevance of the information, this article reports on the pedagogical factors. Attitudes and evaluation criteria proved to be the most influential.References
BENVECR (2018) Plan de desarrollo institucional 2018-2023. Documento de trabajo sin publicar, Área de Planeación. Veracruz, México: Benemérita Escuela Normal Veracruzana “Enríque C. Rébsamen”.
Corral, V. y Díaz, X. (2009) Factores asociados a la reprobación de los estudiantes de la Universidad de Sonora. Recuperado de: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_16/ponencias/0910-F.pdf
Domínguez, D., Sandoval, M., Cruz, F., y Pulido, A. (2014). Problemas relacionados con la eficiencia terminal desde la perspectiva de estudiantes universitarios. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y cambio en Educación, 12(1), 25-34. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55129541002
Esteves, E. (2002) Enseñar a aprender. Estrategias Cognitivas. México: Paidós
Gobierno de la República (2013). Plan Nacional de Desarrollo (PND) 2013-2018. México. Recuperado de: http://pnd.gob.mx/
Hernández, G. (2011) Práctica Docente. Más allá de cuatro paredes, pizarrón y mesa bancos. México: Arana.
Hernández, E., Hernández, G., y Flores, A. (2018) La reprobación en una universidad del sureste de México: el caso de la Licenciatura en Humanidades. UNIVERSITA CIENCIA Revista electrónica de investigación de la Universidad de Xalapa, 6, (18). Recuperado de: https://docplayer.es/85752232-La-reprobacion-en-una-universidad-del-sureste-de-mexico-el-caso-de-la-licenciatura-en-humanidades.html
Martínez, A., Hernández, L., Carrillo, D., Romualdo, Z., y Hernández C. (2013). Factores asociados a la reprobación estudiantil en la Universidad de la Sierra Sur, Oaxaca. Temas de Ciencia y Tecnología, 17(51), 25-33. Recuperado de:
http://www.utm.mx/edi_anteriores/temas51/T51_1Ensayo3FactAsocReprobacion.pdf
Medrano, V., Méndez, E., y Morales, M. (2017) La educación normal en México Elementos para su análisis: INEE. Recuperado de: https://www.inee.edu.mx/index.php/publicaciones-micrositio
Nava Bustos, G, Rodríguez Roldán, P. y Zambrano Guzmán, R. (2007) Factores de Factores de reprobación en los alumnos del Centro Universitario de Ciencias de la Salud de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo, 7. Octubre-diciembre. 17-25. Recuperado de: http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/7/007_Nava.pdf;
Ramírez, L. y Gallur, S. (2017). La perspectiva socio-cultural como modelo teórico de análisis de la reprobación académica en Educación Superior. Revista científico Pedagógica Atenas, 2(38), 1-17. Recuperado de: https://www.aacademica.org/leticia.ramirez/10.pdf
Reyes Seáñez, M.A. (2005). Una reflexión sobre la reprobación escolar en la educación superior como fenómeno social. Revista Iberoamericana de Educación, 39(7), 1-6. Recuperado de: http://rieoei.org/1510.htm
Ruiz, N., Romano, C., y Valenzuela, G. (2006). “Causas de reprobación vinculadas a las características de los estudiantes de la Licenciatura de Filosofía de la BUAP”, Revista de la Facultad de Filosofía y Letras Graffylia, 4(6, 150-155). Recuperado de: http://www.filosofia.buap.mx/Graffylia/6/150.pdf
Salas Martínez, Marco W. (2007) La evaluación del desempeño docente. Teoría e Investigación. U.V. Textos Universitarios.
SEP (2018) Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2017-2018. Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa. México. Recuperado de: https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2016_2017.pdf
Silva B., Rodríguez A., Téllez R. y Leyva H. (2012). Opinión de los estudiantes acerca de los motivos de reprobación en las licenciaturas del centro universitario de ciencias económico-administrativas (CUCEA). Revista Pequén 2(1),185-204. Recuperado de: http://revistas.ubiobio.cl/index.php/RP/article/view/1840/1784
Talavera, R., Noreña, S., Melgar, A. y Plazola, S. (2006). Factores que afectan la reprobación en estudiantes de la Facultad de contaduría y Administración, UABC, Unidad Tijuana. Puebla, México: VI. Congreso Internacional Retos y Expectativas de la Universidad.