Abstract
The Superior Normal School of Veracruz (ENSV) "Dr. Manuel Suárez Trujillo" is currently living a process of introspection and transformation to become a Higher Education Institution (IES). This paper presents a series of actions developed to strengthen the most urgent academic activities in the ENSV (educational research, didactic innovation and knowledge socialization, for example), where the learning communities are proving to be an important scenario to reformulate and articulate education.
References
Aubert, A., Flecha, A. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.
Beltrán, Y., Torrado, E., Martínez, Y. (2015). Creación de una comunidad de aprendizaje: una experiencia de educación inclusiva en Colombia. Encuentros, Vol. 13, No. 2, pp. 57-72.
Cabello, V. (1994). Formación de investigadores en las normales del estado de México. Perfiles Educativos, núm. 65, julio-sept.
Coll, C. (2001). Las comunidades de aprendizaje y el futuro de la educación: el punto de vista del fórum universal de las culturas. Simposio Internacional sobre Comunidades de Aprendizaje. Barcelona
Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: Roure.
Gastélum, Gutiérrez, G. y Magaña, Vázquez, V. (2011). Comunidades de aprendizaje en las aulas de la Benemérita Escuela Normal Estatal “Jesús Prado Luna”: un estudio de caso. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. Recuperado en http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_14/2063.pdf
Pérez M, J., Bringas, M. B. y Pérez, A. T. (2013). Investigación: trampa mortal para los docentes normalistas. (El caso del estado de puebla). XII Congreso Nacional de Investigación Educativa. COMIE Recuperado en http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/2488.pdf
SEP (2017). Escuelas Normales: Estrategias de fortalecimiento y Transformación. México.
Torres.(2001). Comunidad de aprendizaje repensando lo educativo desde el desarrollo local y desde el aprendizaje. Simposio Internacional sobre Comunidades de Aprendizaje, Barcelona Forum. Recuperado en http://www.estudiosindigenas.cl/educacion/aprendizaje_vida_comunidad_aprendizaje_esp.PDF
Velázquez, H., Reyes, B. y González, L. (2011). Diagnóstico de la producción académica en las Escuelas Normales del estado de México. Los investigadores educativos del valle de Toluca en el marco de PROMEP. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. COMIE. Recuperado en http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_11/0126.pdf
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.