Learning communities for academic strengthening among teachers. A construction from the Superior Normal School of Veracruz
Número 7, Año 4
PDF (Español)

Keywords

Colaboración educativa
aprendizaje dialógico
actualización y práctica docente
investigación educativa
Educational collaboration
dialogical learning
updating and teaching practice
educational research

How to Cite

López Meraz, Óscar F., & Hernández Alcaraz, S. (2019). Learning communities for academic strengthening among teachers. A construction from the Superior Normal School of Veracruz. Interconectando Saberes, (7). https://doi.org/10.25009/is.v0i7.2585

Abstract

The Superior Normal School of Veracruz (ENSV) "Dr. Manuel Suárez Trujillo" is currently living a process of introspection and transformation to become a Higher Education Institution (IES). This paper presents a series of actions developed to strengthen the most urgent academic activities in the ENSV (educational research, didactic innovation and knowledge socialization, for example), where the learning communities are proving to be an important scenario to reformulate and articulate education.

https://doi.org/10.25009/is.v0i7.2585
PDF (Español)

References

Aubert, A., Flecha, A. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.

Beltrán, Y., Torrado, E., Martínez, Y. (2015). Creación de una comunidad de aprendizaje: una experiencia de educación inclusiva en Colombia. Encuentros, Vol. 13, No. 2, pp. 57-72.

Cabello, V. (1994). Formación de investigadores en las normales del estado de México. Perfiles Educativos, núm. 65, julio-sept.

Coll, C. (2001). Las comunidades de aprendizaje y el futuro de la educación: el punto de vista del fórum universal de las culturas. Simposio Internacional sobre Comunidades de Aprendizaje. Barcelona

Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: Roure.

Gastélum, Gutiérrez, G. y Magaña, Vázquez, V. (2011). Comunidades de aprendizaje en las aulas de la Benemérita Escuela Normal Estatal “Jesús Prado Luna”: un estudio de caso. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. Recuperado en http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_14/2063.pdf

Pérez M, J., Bringas, M. B. y Pérez, A. T. (2013). Investigación: trampa mortal para los docentes normalistas. (El caso del estado de puebla). XII Congreso Nacional de Investigación Educativa. COMIE Recuperado en http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/2488.pdf

SEP (2017). Escuelas Normales: Estrategias de fortalecimiento y Transformación. México.

Torres.(2001). Comunidad de aprendizaje repensando lo educativo desde el desarrollo local y desde el aprendizaje. Simposio Internacional sobre Comunidades de Aprendizaje, Barcelona Forum. Recuperado en http://www.estudiosindigenas.cl/educacion/aprendizaje_vida_comunidad_aprendizaje_esp.PDF

Velázquez, H., Reyes, B. y González, L. (2011). Diagnóstico de la producción académica en las Escuelas Normales del estado de México. Los investigadores educativos del valle de Toluca en el marco de PROMEP. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. COMIE. Recuperado en http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_11/0126.pdf

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.