Current state of education for sustainability in business schools in Mexico
Portada
PDF (Español)

Keywords

Educación
Sustentabilidad
Escuelas de Negocios Education
Sustainability
Business Schools

How to Cite

Murrieta Martinez, N. (2020). Current state of education for sustainability in business schools in Mexico. Interconectando Saberes, (9). https://doi.org/10.25009/is.v0i9.2656

Abstract

Since the entry into force of the 2030 Agenda for Sustainable Development of the United Nations Organization (UN), Mexico has made efforts to achieve the 17 proposed objectives. Higher Education Institutions, specifically Business Schools, have in their hands the opportunity and responsibility to contribute directly to the achievement of the Sustainable Development Goals, due to the nature of the knowledge, skills and related skills developed in this stage of higher education. Thus, this essay presents the current state of incorporation of education for sustainability in business schools in Mexico, finding that the efforts made are still not enough.

https://doi.org/10.25009/is.v0i9.2656
PDF (Español)

References

Arrieta, D. (2017). La percepción de los estudiantes respecto a la sustentabilidad en una escuela de negocios. Revista Ciencia y Tecnología, 17, 15.

Franco, I., Saito, O., Vaughter, P., Whereat, J., Kanie, N., & Takemoto, K. (2019). Higher education for sustainable development: actioning the global goals in policy, curriculum and practice. Sustainability Science, 14(6), 1621–1642.

Gobierno de México. (2019). ESTRATEGIA NACIONAL PARA LA IMPLEMENTACIÓN DE LA AGENDA 2030 EN MÉXICO. Recuperado de https://www.gob.mx/agenda2030/documentos/estrategia-nacional-de-la-implementacion-de-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible-en-mexico?idiom=es

Gutiérrez, L., Zúñiga, J., & González, J. E. (2016). Comportamiento socialmente responsable en los estudiantes de la Facultad de Contaduría y Administración Unidad Norte de la UADEC. XIX Congreso Internacional Sobre Innovaciones En Docencia e Investigación En Ciencias Económico Administrativas, 1–21.

Monforte García, G., Hartmann, A. M., & Farías Martínez, G. M. (2017). Declaraciones institucionales y percepciones individuales sobre la sustentabilidad en escuelas de negocios mexicanas. Contaduria y Administracion, 62(1), 5–24.

Organización de las Naciones Unidas. (2007). Los Seis Principios del PRME. Recuperado de https://www.unprme.org/resource-docs/LOSSEISPRINCIPIOSDEPRME.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2009). The Copenhagen Conference Declaration : A Call to Action for Management Education. PRME/CBS International Conference on “Responsible Management Education: Sustainable Leadership in the Era of Climate Change,” November, 2009. Recuperado de https://www.unprme.org/resource-docs/CopenhagenDeclarationFINAL.pdf

Parrado Castañeda, Á. M., & Trujillo Quintero, H. F. (2015). University and sustainability: a theoretical approach for implementation. AD-Minister, 26, 149–163.

Ramírez, Y., & González, E. J. (2014). La dimensión ambiental en el currículum de las licenciaturas con enfoque empresarial. Ciencia Administrativa, 01(1), 2–6.

UNESCO, UNICEF, Banco Mundial, UNFPA, PNUD, O. M. y A. (2015). Declaración de Incheon Marco de Acción. Unescodoc, 1–84. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa