Abstract
Know the teaching perception towards the training programs that could contribute to a quality education that favors the development in the schools. Students from these socio-economic contexts have conditions of vulnerability, so the efforts of society and educators should be focused on finding the means to provide quality education that meets the precept of equity and above all contextualized to the requirements of education in their official programs.
References
Amar, J. (2000). La función social de la educación. Investigación y desarrollo, (11), 74-85. http://www.redalyc.org/pdf/268/26801104.pdf
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (2011). Informe de evaluación de la política de desarrollo social en México en materia de rezago educativo. http://www.coneval.org.mx/Informes/Evaluacion/Documentos%20tem%C3%A1ticos%20IEPDS2011/IEPDS_Educacion_2011.pdf
Elorza, H. (2008) Estadística para las ciencias sociales, del comportamiento y de la salud (3ª ed.) Distrito Federal, México, Cengage Learning.
Fernández, J. M. (2009). Las tecnologías de la información y la comunicación desde la perspectiva de la psicología de la educación. Educación y tecnología: DOI: https://doi.org/10.13140/2.1.1692.3682
Fernández, R., Sánchez, L., (2014) Competencias docentes en secundaria. Análisis de perfiles de profesorado. Relieve, 20(1), 1-20, http://www.redalyc.org/pdf/916/91632161002.pdf
García, I. V., (2010). Liderazgo distribuido, una visión innovadora de la dirección escolar: una perspectiva teórica. Omnia, 16(3), 19-36, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73716205003
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, M. P. (2011). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw–Hill.
INEE (2012). Panorama educativo de México. Indicadores del sistema educativo nacional, Educación básica y media superior. http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/B/109/P1B109.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2016). Programa para la evaluación internacional de alumnos (PISA) 2015. Resultados. https://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Mexico-ESP.pdf
Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación. Una experiencia concreta. Revista electrónica Educare. 15(1), 15-29, https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3683544.pdf
Pérez, R., Galán, A., & Quintanal, J. (2012). Métodos y Diseños de Investigación en Educación. Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Pozner, P. (2000) Competencias para la profesionalización de la gestión educativa. Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa, módulo 1. Desafíos de la educación, Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación UNESCO, Buenos Aires. www.buenosaires.iipe.unesco.org/publicaciones/competencias-para-la-profesionalizaci-n-de-la-gesti-n-educativa
Sánchez, A., Melián, A. & Hormiga, E. (2007) El concepto de capital intelectual y sus dimensiones. Red de Revistas científicas de América Latina, 13(2), 97-111. http://www.redalyc.org/pdf/2741/274120280005.pdf
SEP (2016). El Modelo Educativo 2016. El planteamiento pedagógico de la reforma educativa. https://sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/8007/1/images/mod elo_ educativo_2016.pdf
SEP (2017). Modelo educativo para la educación obligatoria. Educar para la libertad y la creatividad. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/198738/Modelo_ Educativo_para_la_Educacio_n_Obligatoria.pdf
Shabel, P. (2014). Los niños y niñas como constructores de conocimiento: un caso de investigación participativa. Revista latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(1), 159-170, http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v12n1/v12n1a09.pdf
Silas, J. C. (2008). ¿Porque Miriam si va a la Escuela? Resiliencia en la educación básica mexicana. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(39), 1255-1279, http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v13n39/v13n39a10.pdf
Suárez, J. M., Almerich, G., Gargallo, B. & Aliaga F. (2013). Las competencias del profesorado en tic: Estructura básica. Educación XX1. 16(1), 39-62. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/716
Traver, J. A., García, R. (2007) Construcción de un cuestionario-escala sobre actitud del profesorado frente a la innovación educativa mediante técnicas de trabajo cooperativo (CAPIC). Revista electrónica de Investigación Educativa, 9(1), 1-14. http://redie.uabc.mx/redie/article/viewFile/155/267
UNICEF (2015). El argumento en favor de la inversión en la educación y la equidad. Resumen ejecutivo. https://www.unicef.org/ecuador/La_educacion_y_la_equidad_2015(1).pdf
Valenzuela, J. R. (2004). Evaluación de Instituciones Educativas. (reimp. 2012). Trillas.
Valenzuela, J. R. y Flores, M. (2011). Fundamentos de investigación educativa (eBook). Editorial Digital Tecnológico de Monterrey.
Vallejo, G. & Escudero, J. R. (1999). Cuestionario para evaluar las actitudes de los estudiantes de E.S.O. hacia las matemáticas. Revista Aula Abierta, 74(1), 1-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=45466
Vázquez, V., Pérez, T., Díaz, F. (2014). El caso de Juan, el niño Triqui. Una experiencia de formación docente en educación intercultural. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60), 129-154, http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v19n60/v19 n60a7.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 José Andrés Castillo Hernández