Abstract
Research results on the "Social representations of students with disabilities at the Universidad Veracruzana" are presented. Authors who have studied disability refer to people who suffer physical, motor, mental, visual or auditory damage to their body. The theory of social representations and the theory of minority psychology are used to learn about the disability of the selected student population. We rely on SCOPI and the CEnDHIU Inclusive Education University Program to identify disabled students. A mixed methodology was used, the artisanal method, and the IraMuTeQ software. The questionnaire was applied to 88 students from the Faculty of Pedagogy of the Open Education System (SEA) of the Universidad Veracruzana (UV). The results showed that disability refers to “a physical problem”. 79.89% perceive a respectful treatment of teachers and value the "inclusion, equality, help and support" granted at the UV.
References
Abric, J. C. (1994). Prácticas sociales y representaciones. Coyoacán.
Álvarez-Gayou, J. L. (2019). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. Paidós Educador.
Cruz V., R. (2016a). Representaciones sobre discapacidad y educación: referentes a partir de los datos estadísticos. Revista pasajes, (2), 66-91.
Cruz V., R. (2016b). Percepciones sobre la inclusión de alumnos con discapacidad en la Universidad Veracruzana. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (72), 151-178. https://www.redalyc.org/jatsRepo/340/34051292010/html/index.html
Cruz V., R. (2020). Estudiantes con discapacidad, inclusión y justicia educativa: una mirada de los estudiantes de Licenciatura en Educación Especial. Emerging Trends in Education, 3(5), 118-140. https://revistas.ujat.mx/index.php/emerging/article/view/3759
Cruz V., R., y Casillas A., M. (2017). Las instituciones de educación superior y los estudiantes con discapacidad en México. Revista de Educación Superior, 46(181), 37-53.
Córdoba R., M. A., Dorantes C., J. J., García A., S., Hernández B., A. C., y Lonngi R., S. D. (2021). La educación inclusiva de calidad para estudiantes universitarios con discapacidad. En M. E. Ruiz L., J. Martínez C., y A. L. Estrada E. (coords.), Innovación e inclusión educativa (pp. 202-217). Universidad Tecnocientífica del Pacífico.
Dorantes, J. J. (2018). La aventura de investigar es una tarea que se aprende en la Universidad. Revista Interconectando Saberes, 6(3), 171-185.
Educación 2030. Incheon. Declaración de Incheon y Marco de Acción. Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. (21 de mayo de 2015). UNESCO, UNICEF, Banco Mundial, UNFPA, PNUD, ONU Mujeres y el ACNUR.
García, J., Piña, J. M., y Aguayo, B. (2019). Representaciones sociales sobre la persona con discapacidad de estudiantes de nivel superior en México. Revista Iberoamericana de Educación, 80(2), 129-150. https://rieoei.org/RIE/article/view/3249/4044
Heller, A. (1977). Sociología de la vida cotidiana. Península.
Lorenzo L., G., Lorenzo L., A., y Lledó C., A. (2020). Las percepciones sobre la discapacidad de los estudiantes del Grado de Maestro. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 162-179.
Martínez, F. (2019). El nuevo oficio del investigador educativo. Una introducción metodológica. COMIE, Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Molina-Neira, J. (2017, marzo 30). Tutorial para el análisis de textos con el software IRAMUTEQ. https://www.researchgate.net/publication/315696508_Tutorial_para_el_analisis_de_textos_con_el_software_IRAMUTEQ
Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis su imagen y su público. Huemul.
Moscovici, S. (1996). Psicología de las minorías activas. Morata.
Organización Internacional del Trabajo. (2022). Impulsar la justicia social, promover el trabajo decente. Discapacidad y trabajo: OIT. https://www.ilo.org/global/topics/disability-and-work/WCMS_475652/lang--es/index.htm
Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. México. Gobierno de México: Gaceta Parlamentaria. Año XXII. (30 de abril de 2019). Número 5266-XVIII.
Piña, J. M. (Coord.). (2010). El cristal con que se mira. Diversas Perspectivas Metodológicas de Educación. CONACyT, UNAM, Díaz Santos.
Sandoval R., D. (2021, 2 de diciembre). "Lograr una educación inclusiva no es una tarea sencilla": Rector de la UV. General. Universo. Sistema de noticias de la UV. https://www.uv.mx/prensa/general/lograr-una-educacion-inclusiva-no-es-una-tarea-sencilla-rector-de-la-uv/ (consultado el 26 de marzo de 2022).
Sánchez-Puentes, R. (2010). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación científica en ciencias sociales y humanas. Centro de Estudios sobre la Universidad, UNAM, Plaza y Valdés.
Secretaría de Desarrollo Social. (2016). Guía de Programas Sociales. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/119689/GPS_2016.pdf
Suárez, J., y Sánchez, F. (2020). Métodos mixtos: diseñando investigaciones que combinan enfoques cualitativos y cuantitativos. En M. Caminotti y H. P. Toppi (comps.), Metodología de la investigación social: Caja de herramientas (pp. 130-145). Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Universidad Veracruzana. (2021). Programa de Trabajo 2021-2025. https://www.uv.mx/comunicacionuv/files/2022/03/Programa-Trabajo-2021-2025-1.pdf
Universidad Veracruzana. (2022). Atribuciones. Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/cendhiu/acuerdo-rectoral/atribuciones-puei/
Universidad Veracruzana (2023). Programa Universitario de Educación Inclusiva. Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/cendhiu/general/programa-para-la-educacion-inclusiva-universitaria/
Weber, M. (2002). Economía y sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. Fondo de Cultura Económica.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 María Antonina Córdoba Rivera, Jeysira Jacqueline Dorantes Carrión