Abstract
The research is a pioneering approach to the formation of the political agenda in local Cuban contexts. Mella municipality (Santiago de Cuba province) was taken as a case study. In this municipality where the standard conditions of the Cuban sociopolitical system are reproduced. The design was longitudinal and concurrent explanatory mixed. A first phase of a quantitative nature analyzed the thematic composition of the political agenda in two periods (January and February) of 2017, 2018 and 2019. A second phase of a qualitative nature delved into the mediations, practices and processes that make up the model for defining the local political agenda. The results evidenced a stable, chronic, cyclical and materialistic political agenda, tending to be made up of problematic issues of the local reality. These features determined the social action of the social and political institutions (and their actors) for the conservation of the macro and micro social system.
References
Alonso, L. & Casero, A. (2018). Comunicación de los líderes populistas europeos en Twitter: construcción de la agenda y efecto “más es menos”. Profesional de la Comunicación, 27(6), 1193-1202. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2018/nov/03.pdf
Aruguete, N. (2017). Agenda building. Revisión de la literatura sobre el proceso de construcción de la agenda mediática. Signo y pensamiento, XXXVI(70), 36-52. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86052830002
Castillo, Y. (2017). De comunitario a local: el caso Radio Titán. Santiago, (142), 125-140. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view7/2162
Castillo, Y. (2018). Hacia una interrelación dialógica de las agendas de asuntos locales: el caso de Radio Titán y la agenda pública del municipio Mella. Universidad de Oriente, Tesis de Maestría.
Castillo, Y. (2019). La interrelación de las agendas mediática y pública en función del desarrollo social. Un estudio transformativo. Question, 1(59),1-22. https://doi.org/10.24215/16696581e131
Castillo, Y. (2020). Modelo sociológico de comunicación para la interrelación dialógica de las agendas pública, política y mediática en función del desarrollo sociocultural comunitario. [Tesis doctoral, sin publicar] Universidad de Oriente.
Castillo, Y., Delgado, A. & Villalón, G. (2019). La interrelación de las agendas mediática y pública en un contexto local cubano. Alcance, 8(19), 128-149. Disponible en: http://ojs.uh.cu/index.php/RCIC/article/view/179
Castillo, Y., Muñiz, V. & Martínez, A. (2021). La Teoría de la Agenda Setting. Crítica epistemológica y profundización cualitativa a partir de un estudio antropológico. Perspectivas de la Comunicación, 14(1), 231-272. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48672021000100231
Castromil, A., Rodríguez, R. & Garrigós, P. (2020). La agenda política en las elecciones de abril de 2019 en España: programas electorales, visibilidad en Twitter y debates electorales. Profesional de la Información, 29(2), 1-14. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.17
Constitución de la República de Cuba (2019). Ediciones del Consejo de Estado. http://www.cubadebate.cu/noticias/2019/04/09descargue-la-constitucion-de-la-republica-de-cuba-pdf/
Cortez, M. & Maillet, A. (2018). Trayectoria multinivel de una coalición promotora e incidencia en la agenda política nacional. El caso del conflicto de Pascua Lama y la ley de glaciares en Chile. Colombia Internacional, (94), 3-25. https://doi.org/10.7440/colombiaint94.2018.01
Cruz, J., Carrillo, A. & Oñate, V. (2020). Coincidencia entre agenda mediática y política en las cuentas de Twitter de 4 candidatos con más votos para la Alcaldía de Quito. Marco, (6), 49-70. https://doi.org/io.15304/marco.id71
Martín, J., Soria, E., Llosá, A. & Buendía, V. (2020). La agenda building de los partidos políticos españoles en las redes sociales: un análisis de Big Data. Revista Dígitos, 1(6), 253-274. http://dx.doi.org/10.7203/rd.v1i6.165
Muñiz, V. (2019). En busca del consenso: agendas política, mediática y pública en Santiago de Cuba. Cuadernos.info, (44), 155-177. http://dx.doi.org/10.7764/cdi.44.1167
Muñiz, V. & Fonseca, R. (2015a). Caracterización de las agendas mediática y pública en las provincias cubanas entre 2011 y 2014: el caso de Santiago de Cuba. Signo y Pensamiento, 34 (67), 76-92. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp34-67.camp
Muñiz, V. & Fonseca, R. (2015b): Relación entre la agenda mediática de los órganos de prensa provinciales de Santiago de Cuba y la agenda política. Influencias en el proceso. Santiago, (137), 316-343. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/2164
Muñiz, V. & Fonseca, R. (2016). Construcción de la agenda mediática en Santiago de Cuba. Propuesta de modelo sobre el funcionamiento de la agenda política. Comunicación y Sociedad, Nueva época (26), 171 -199.
Muñiz, V., Fonseca, R. & Caballero, D. (2016). Formación de la agenda pública sobre temas experienciales en Santiago de Cuba durante el año 2015. Chasqui,
(132), 372-392. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16057383024
Muñiz, V., Fonseca, R. & Castillo, Y. (2015). Estudios sobre Agenda Setting en Cuba (2010-2015). Tendencias generales de investigación en pregrado. Razón y Palabra, (92), 1-29. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199543036007
Muñiz, V., Fonseca, R. & Guerra, R. (2016). Construcción de la agenda mediática en Santiago de Cuba. Propuesta de modelo sobre el funcionamiento de la agenda política. Comunicación y Sociedad, (26), 171-179.
Rodrigo, L. & Moyano, I. (2020). Los programas de evaluación en la agenda de gobierno en la Argentina reciente: discursos, acciones e institucionalidades de las políticas orientadas a la mejora de la calidad educativa durante la gestión de Cambiemos (2015-2019). Revista On Line de Política e Gestao Educacional, 24(1), 762-777. https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13784
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Yánder Castillo Salina, Alicia de la Caridad Martínez Tena, Ailin Varela Moreno