Analysis of the impact of university administrative management on the digital breach during the COVID-19 pandemic
PDF (Español)

Keywords

Pandemia
Gestión
Administración
Brecha Digital Pandemic
Management
Administration
Digital Breach

How to Cite

Vega Zárate, C., & Montano, D. . (2023). Analysis of the impact of university administrative management on the digital breach during the COVID-19 pandemic: The case of the School of Accounting and Administration, Universidad Veracruzana. Interconectando Saberes, (15), 73–81. https://doi.org/10.25009/is.v0i15.2781

Abstract

The global pandemic caused by COVID-19 has affected various areas of society, one of them being the educational field, forcing it to generate a drastic change in both its teaching and learning processes as well as in its administrative processes. In the latter case, the notorious impact on university administrative management is an important element to investigate, since administrative staff, teachers and students had to adapt almost immediately to the use of new technologies, considerably widening the digital breach. Thus, the results obtained from an exploratory study in the School of Accounting and Administration of the Universidad Veracruzana, Xalapa region, confirm this impact on its three main agents, forcing a possible reconfiguration of administrative management to achieve the established goals.

https://doi.org/10.25009/is.v0i15.2781
PDF (Español)

References

Aguilar, J., Alcántara, A., Álvarez, F., Amador, R., Barrón, C., Bravo, M.T., & Zabalgoitia, M. (2020). Educación y Pandemia, una visión académica. Recuperado de https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Alvarado Nando, M., Rosario Muñoz, V.M & Robles Ramos, M.L. (2020). La pandemia de la COVID-19 como oportunidad para repensar la educación superior en México. Políticas, prácticas y experiencias. Recuperado de http://www.cucea.udg.mx/include/publicaciones/coorinv/pdf/.dig-educacion-covid.pdf

Banco Interamericano de Desarrollo. (2020). La Educación Superior en tiempo de COVID-19. Aportes de la Segunda Reunión del Diálogo Virtual con Rectores de Universidades Líderes de América Latina. Recuperado de https://publications.iadb.org/es/publications/spanish/document/La-educacion-superior-en-tiempos-de-COVID-19-Aportes-de-la-Segunda-Reunion-del-Di%C3%A1logo-Virtual-con-Rectores-de-Universidades-Lideres-de-America-Latina.pdf

Banco Mundial [BM]. (2020). COVID 19: Impacto en la educación y respuestas de política pública. Resumen Ejecutivo. Recuperado de https://thedocs.worldbank.org/en/doc/454741593524928204-0090022020/original/Covid19EducationSummaryesp.pdf

Barrón Tirado, M.C. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. Educación y pandemia: una visión académica. 66-74.

Castillo Cabeza, N. (2020). Gestión universitaria administrativa y económica en tiempos de pandemia (covid-19). Revista Venezolana de Gerencia, 25(3), 20-23.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2021). Informe del impacto social de la pandemia en América Latina. Recuperado de https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/46740/S2000182_es.pdf

Gómez Navarro, D., Alvarado López, R., Martínez Domínguez, M., Díaz de León Castañeda, C. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento. 6(16), 48-72.

González Rodríguez, S. S., Viteri Intriago, D. A., Izquierdo Morán, A. M., & Verdezoto Cordova, G. O. (2020). Modelo de gestión administrativa para el desarrollo empresarial del Hotel Barros en la ciudad de Quevedo. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 32-37.

Guarneros Olmos, F. (20 de mayo de 2021). La pandemia evidenció la brecha digital en México. Expansión. Recuperado de https://expansion.mx/tecnologia/2021/05/20/la-pandemia-evidencio-la-brecha-digital-en-mexico

Muñoz, V., Espinosa, E., Bustillos, M., & Nando, M. (2010). La gestión universitaria: retos del presente y dilemas para su transformación. Educación y Ciencia, Cuarta Época, 1(2), 37

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] - Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC] (2020). COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. COVID-19 Respuesta. 1-57.

Raffino, M.E. (16 de julio de 2021). Concepto de gestión administrativa. Recuperado de https://concepto.de/gestion-administrativa/#ixzz728VDICPP

Sacristán, A. (2018). Sociedad digital, tecnología y educación. UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Torres Hernández, Z. (2015). Teoría general de la administración (2 ed.). México, D.F., México: Grupo Editorial Patria.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Cesar Vega Zárate, Dhyana Montano