Abstract
At the end of the 19th century, Mexico was in a stage of transition and modernization, which generated an environment conducive to the gradual social opening of women, through their insertion into the work and professional world. The educational field was one of the first spaces conquered by female participation, which made visible their work and their ability to develop; however, structural violence combined with the prejudices of the time made this same progress difficult. This article presents a series of cases of Veracruz teachers who, despite their intellectual training and professional career, faced various adverse situations, which aimed to violate them in various ways, through disqualification, harassment and pointing out.
References
Archivo Histórico de la Benemérita Escuela Normal Veracruzana (AHBENV). (1917). Libro de títulos No. 1. 1890-1955 [Sección Gobierno. Serie Celebraciones, Certificados y Títulos. Caja 170, f. 8]. Veracruz, México.
Archivo Histórico de la Benemérita Escuela Normal Veracruzana (AHBENV). (1917). Libro de títulos No. 1. 1890-1955 [Sección Gobierno. Serie: Correspondencia. Caja 185, Leg. 4. Exp. 2. 1917-1920]. Veracruz, México.
Archivo Histórico de la Escuela Industrial “Concepción Quirós Pérez” (AHEICQP). (1881, 1884). Libro de Títulos. 1884-1907. Veracruz, México.
Archivo Histórico Municipal de Xalapa (AHMX). (1915). Libro de Actas, 1915. Veracruz, México.
Alvarado, M. (2004). La educación “superior” femenina en el México del Siglo XIX: Demanda social y reto gubernamental. México: Centro de Estudios sobre la Universidad, Plaza y Valdés Editores, Universidad Nacional Autónoma de México.
Beauvoir, S. de. (1949). El segundo sexo. Editorial Siglo Veinte.
Cano, G. (1996). De la Escuela Nacional de Altos Estudios a la Facultad de Filosofía y Letras, 1910-1929: Un proceso de feminización [Tesis doctoral]. Universidad Nacional Autónoma de México.
Díaz Covarrubias, J. (1875). La Instrucción Pública en México: Estado que guardan la instrucción primaria, la secundaria y la profesional en la República. México: Librero Editor.
Dublán, M., & Lozano, J. M. (1876-1904). Legislación mexicana o colección completa de las disposiciones legislativas expedidas desde la Independencia de la República. México: Imprenta de Comercio.
Foucault, M. (1981). Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. Madrid: Alianza Editorial.
García García, A., Arcos Chigo, J., & Méndez Andrade, V. (1923). Genoveva Cortés: Mujer audaz y osada. Primera profesora titulada en la Escuela Normal Primaria de Xalapa 1869-1957. En Gutiérrez Hernández, N., & Solís Hernández, O. (Eds.), Historia, educación y género: Saberes, protagonistas y perspectivas, siglos XIX-XXI (pp. 41-56). Astra Ediciones.
García García, A., & Gutiérrez Hernández, N. (1923). Sin prisa, pero sin descanso: Una mujer con nombre de misión, Constancia Martínez Macías vida y lucha en el servicio magisterial veracruzano (1891-1928). Debates por la Historia, 11(1), 165-188. https://vocero.uach.mx/index.php/debates-por-la-historia
Hernández, H. F. (1870). Memoria leída por el Gobernador del Estado ante la H. Legislatura. En Blázquez Domínguez, C. (Comp.), Estado de Veracruz, Informe de sus gobernadores, 1826-1986 (Vol. II, pp. 714-926). Gobierno del estado de Veracruz.
Herrera Feria, M. L., & García García, A. M. S. (2017). Mujeres del porvenir: María Ester Rodríguez y su práctica docente, 1905-1929. En Tirado Villegas, G. A., & Rivera Gómez, E. (Eds.), Variedad y diversidad: Acercamientos a los trabajos, actividades y condiciones de las mujeres en México, Siglos XIX y XX. Fomento Editorial BUAP y Facultad de Filosofía y Letras.
Pateman, C. (1995). El contrato sexual. Barcelona: Anthropos.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Ana Maria del Socorro Garcia