Work expectations formulated by university students
PDF (Español)

Keywords

Job Expectations
Skilled Migration
Universidad Veracruzana
Human Capital
Professional Development Expectativas Laborales
Migración Calificada
Universidad Veracruzana
Capital Humano
Desarrollo Profesional

How to Cite

Mar Medina, L., & Dorantes Carrión, J. J. (2024). Work expectations formulated by university students. Interconectando Saberes, (18), 207–220. https://doi.org/10.25009/is.v0i18.2861

Abstract

The article examines the job expectations of students from the Universidad Veracruzana (UV), Xalapa region, regarding working abroad after completing their undergraduate studies. A mixed-methods approach and surveys applied to 167 students were used, identifying that 92% of participants wish to work outside of Mexico, primarily motivated by better salary opportunities and professional development, as identified in the research. The university, as a formative space, fosters these expectations through training and the development of competitive human capital. Personal experiences, cultural capital, and social networks also influence the formulation of these expectations. The results highlight the students' preference for countries such as Canada and the United States, motivated by the opportunity to access better working and living conditions.

https://doi.org/10.25009/is.v0i18.2861
PDF (Español)

References

Batlle, S., Vidondo, M., Dueñas, M., Núñez, M. y Rodríguez, M. (2009). Expectativas y aspiraciones laborales de jóvenes que cursan el primer año de la escuela media. II Congreso Internacional de Investigación de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. http://hdl.handle.net/10915/17320

Castro, C., Tenorio, A. y Sánchez, M. (2018). Introducción al diseño y análisis de encuestas para la investigación social. Compilación de libros y manuales. Universidad Veracruzana.

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. McGraw-Hill.

Clark, B. (1983). El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica. Nueva imagen; UAM-Azcapotzalco.

Clark, B. (1991). El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica. Nueva imagen/Universidad Futura; UAM-Azcapotzalco.

Corica, A. (2010). Lo posible y lo deseable. Expectativas laborales de jóvenes de la escuela secundaria [Tesis de Maestría inédita]. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, sede Argentina.

Corica, A. (2012). Las expectativas sobre el futuro educativo y laboral de jóvenes de la escuela secundaria: entre lo posible y lo deseable. Última década, 20(36), 71-95. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-223620120001000044

Corsi, G., Esposito, E. y Baraldi, C. (1996). GLU: Glosario sobre la teoría social de Niklas Luhmann. Autores, Textos y Temas (Ciencias Sociales: Vol. 9). Universidad Iberoamericana.

Díaz, J. F., Ojeda, M. M. y Valderrábano, D. E. (2016). Metodología de muestreo de poblaciones finitas para aplicaciones de encuestas. Imaginarial.

Dubet, F. y Martucelli, D. (1998). En la escuela, sociología de la experiencia escolar. Losada.

Dubet, F. (2005). Los estudiantes. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (1), 1-78.

González, L. y Martínez, P. (2023). Expectativas de futuro de los universitarios en su proceso de inserción socio-laboral. REOP- Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 34(1), 83-101. https://doi.org/10.5944/reop.vol.34.num.1.2023.37417

Guevara, G., Verdesoto, A. y Castro N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Guzmán, C. y Saucedo, C. (coords.) (2007). La voz de los estudiantes: experiencias en torno a la escuela. Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias-Facultad de Estudios Superiores de Iztacala-Universidad Nacional Autónoma de México; Pomares.

Guzmán Gómez, C. (2021). Los estudiantes de telebachillerato comunitario: Condiciones y sentidos de una modalidad educativa emergente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(90), 717-742.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2023a, 20 de febrero). Encuesta Nacional de ocupación y empleo, nueva edición (ENOE). Veracruz de Ignacio de la Llave Cuarto trimestre de 2022 [Comunicado de prensa]. https://inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/enoent/enoent2023_02_Ver.pdf

Molina Neira, J. (2017). Tutorial para el análisis de textos con el software IRaMuTeQ. Barcelona: Grupo de Investigación DHIGES-University of Barcelona, Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/3156965508.

Muñoz, H. (2009). Las universidades públicas: política, diferenciación y desigualdad institucional. En H. Muñoz (coord.), La universidad pública en México (pp.237-270). UNAM-SES; M. Á. Porrúa.

Niebles, E. (2005). La educación como agente del cambio social en John Dewey. Historia Caribe, (10). 25-33.

Ojeda, M. M., Díaz, J., Apodaca, C. y Trujillo, I. (2011). Metodología de diseño estadístico. Universidad Veracruzana. http://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/view/TU162/734/898-1

Organización Internacional del Trabajo. (2023). Perspectivas Sociales y del Empleo en el Mundo. Tendencias 2023. OIT. http://doi.org/10.54394/YOQB8595

Ortega y Gasset, J. (1930). Misión de la Universidad. Alianza Editorial.

Pastor, J., Peralta, C. y Zaera, I. (2013). Expectativas laborales y de futuro de los universitarios españoles. XXI Jornadas de la Asociación de Economía de la Educación, La Coruña, España.

Seoane, V., Pereyra L. y Rapoport A. (coords.) (2009). Censo nacional de último año de educación técnico profesional 2009: elección de estudios y expectativas juveniles. Ministerio de Educación de la Nación.

Velázquez, L. (2007). Preparatorianos: Trayectorias y experiencias en la escuela. En C. Guzmán y C. Saucedo (Coords.), La voz de los estudiantes: Experiencias en torno a la escuela (pp. 44-68). UNAM-CRIM; Pomares.

Yuni, J. A. y Urbano, C. A. (2014). Técnicas para investigar. Recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación (Vol. I). Brujas.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Leomar Mar Medina, Jeysira Jacqueline Dorantes Carrión