Role-Playing Games for the Improvement of Organizational Climate and Job Training within the Framework of Mexican Labor Legislation
PDF (Español)

Keywords

Juegos de Rol
Clima Organizacional
Capacitación
Ley Federal del Trabajo
Legislación Role-Playing Games
Organizational Climate
Training
Federal Labor Law
Legislation

How to Cite

Suárez Jasso, E., Ostos Cruz, C. E., Otero Escobar, A. D., & Romero Hernández, E. (2025). Role-Playing Games for the Improvement of Organizational Climate and Job Training within the Framework of Mexican Labor Legislation. Interconectando Saberes, (19), 53–62. https://doi.org/10.25009/is.v0i19.2917

Abstract

This essay examines the implementation of role-playing games (RPGs) in organizations as an effective tool for training and improving the organizational climate. Through a theoretical, legal, and argumentative review, it is concluded that RPGs can foster empathy, conflict resolution, and resilience among employees. This, in turn, contributes to talent retention and the creation of a more collaborative and productive work environment. In addition, RPGs are compatible with Mexican labor regulations and can be implemented at low cost, using resources available in any organization. The use of simple games that require little training and can be led by members of the human resources department is recommended. It is suggested that organizations interested in this strategy seek advice from the appropriate bodies for proper implementation and under a legal framework.

https://doi.org/10.25009/is.v0i19.2917
PDF (Español)

References

Barahona, C., Pinos, G., & Vistín, M. (2017). Los juegos de roles en el desarrollo lógico matemático en la educación inicial. Revista Universidad de Guayaquil, 125(2), 44-56. https://doi.org/10.53591/rug.v125i2.432

Caraballo, M. P. R. (2015). Significado del trabajo y sentido de la profesión en la academia: Un estudio en el contexto colombiano [Tesis doctoral].

Caruncho, L., & De los Ángeles Aiassa, M. (2016). Modernización del Estado y capacitación: Una mirada sobre sus alcances para la modificación de conductas y culturas organizacionales. RiHumSo. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/118581

Castro-Crespo, G. C., Garcia-Herrera, D. G., Castro-Salazar, A. Z., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Juego de roles: Una metodología innovadora para la comprensión lectora. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 27. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.713

Crujeiras-Pérez, B., Martín, C., Díaz-Moreno, N., & Fernández Oliveras, A. (2020). Trabajar la argumentación a través de un juego de rol: ¿Debemos instalar el cementerio nuclear? Enseñanza de las Ciencias, 38, 125-142. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2888

Estrada, J. G. S., Pupo, I., Rodríguez, Y. B. M., & Andalia, R. C. (2009). Clima y cultura organizacional: Dos componentes esenciales en la productividad laboral. ACIMED, 20(4), 67-75.

Flores, J. (2019, 4-5 de julio). Transformación social mediante la empatía y los juegos de rol. Primeros pasos hacia una metodología de intervención comunitaria [Coloquio]. 4o. Coloquio de Estudios Sobre Juegos de Rol, Puebla, México.

García-Soriano, F., Moreno, F. F., & Cohens, D. G. (2023). Juegos de rol para el trabajo en equipo: Pilotaje de una metodología de desarrollo de habilidades socioemocionales. Journal of Roleplaying Studies and STEAM, 2(1). https://digitalcommons.njit.edu/jrpssteam/vol2/iss1/3

Guinazú, G. (2004). Capacitación efectiva en la empresa. Invenio, 7(12), 103-116.

México. Ley Federal del Trabajo. (2024, 4 de abril). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LFT.pdf

Pedraza-Álvarez, L. P., Salazar, K. O., Vásquez-González, L., & Gómez-Gómez, L. (2015). Cultura organizacional desde la teoría de Edgar Schein: Estudio fenomenológico. Clío América, 9(17), 17. https://doi.org/10.21676/23897848.1462

Puig, I. M. (2017). Los juegos de rol como elemento dinamizador para las clases de Historia en la Educación Secundaria Obligatoria. En Experiencia e historia en la contemporaneidad: Historia pensada, historia enseñada y memoria histórica (pp. 199-216). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7528569

Sánchez, D. M. M. (2021). Recreando la historia: Uso de los juegos de rol y la aplicación web Roll20 para la didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad, Escuela y Sociedad, 11, 114-123. https://doi.org/10.30827/unes.i11.17834

Secretaría del Trabajo y Previsión Social [STPS]. (2018). NOM-035-STPS-2018: Factores de riesgo psicosocial en el trabajo-Identificación, análisis y prevención. Ciudad de México: STPS.

Soria, A. (2013). Liderazgo y cultura organizacional en un proceso de capacitación [Tesis de maestría].

Yuca, R. F. G. (2023). Competencias emocionales y cultura organizacional. Revista de Climatología, 23, 3197-3203. https://doi.org/10.59427/rcli/2023/v23cs.3197-3203

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Elsa Suárez Jasso, Cecilia Esperanza Ostos Cruz, Alma Delia Otero Escobar, Emmanuel Romero Hernández