Abstract
This essay raises the central question: is neuroscience a contribution to teaching and learning or a requirement of the authorities responsible for crystallizing educational reforms? The objective is to elucidate this and other questions that assault throughout the essay, based on the thesis that many professors, perceiving more the requirement or mandate to use neuroscience, resist to understand what it is and, therefore, ignore the benefits that it has for the achievement of significant, emotional, lasting and experiential learning.
References
Campos, A. L. (junio, 2010). Neuroeducación: uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. La educ@ción. Digital Magazine, 143. Recuperado de http://www.educoea.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion_143/articles/neuroeducacion.pdf
Dewey, J. (1967). “Mi credo pedagógico”. En: El niño y el programa escolar. Mi credo pedagógico, 6ª ed., Lorenzo Luzuriaga (trad.). Buenos Aires: Losada, pp. 51-66.
Garduño, V. (febrero, 2019) Consejos de neurociencia para docentes. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/index.php/publicaciones-micrositio/blog-revista-red/610-blog-revista-red-home/blog-revista-red-articulos/3756-consejos-de-neurociencia-para-docentes.
Hernández, G. (2011) Transformar el subsuelo antes que la superficie. Revista Educación y Humanismo no. 20.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2018). Educación para la democracia y el desarrollo de México. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/images/stories/2018/democracia/Educacion.pdf.
Kandell, Schwartz y Jessell (1997) Neurociencia y conducta. Traducido por Pilar Herreros de Tejada Macua, Miguel Navarro García, María José Ramos Platón y Fernando Rodríguez de Fonseca. Madrid : Prentice Hall.
Landgrave, Flores, Monfort y Fabre (2009) La complejidad en realidades diversas. México: IIESES.
Paniagua, M. N. (septiembre, 2013). Neurodidáctica: una nueva forma de hacer educación. Fides et ratio. Revista de difusión cultural y científica de la Universidad la Salle Bolivia. Recuperado de http://www.ulasalle.edu.bo/fidesetratio/images/fidesetratio/portadas/FIDESETRATIOVol6.pdf?fbclid=IwAR0OPLQCmnKgnZIvjD2Clan0VX5U9CQebENXAtWyVu01E7IdfiX7v9wnhSo
Sanchez, E. (2009). Mente, cerebro y educación. Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca 15. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/0214-3402/article/viewFile/6947/10425
Secretaria de Educación pública (2018) Modelo Educativo para la educación obligatoria. México: SEP.
Rocha-Miranda, 2001). Neurociencias del comportamiento. Recuperado en http://www.upbbga.edu.co/filesupb/NEUROCIENCIAS.pdf.
Schunk, D. (2013). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. Recuperado de http://www.visam.edu.mx/archivos/_LIBRO%206xta_Edicion_TEORIAS_DEL_APRENDIZAJE%20-%20DALE%20H%20SCHUNK.pdf
Tokuhama, T. (2013). ¿Qué puede hacer la ciencia de Mente, Cerebro y Educación (MCE) por la enseñanza y el aprendizaje. Recuperado de https://www.usfq.edu.ec/publicaciones/para_el_aula/Documents/para_el_aula_05/0010_para_el_aula_05.pdf