Personalized gamification to strengthen meaningful learning of the mathematical subject
PDF (Español)

Keywords

Meaningful learning
Gamification
Math
Innovation
ICT Aprendizaje significativo
Gamificación
Matemática
Innovación
TIC

How to Cite

Sánchez-Pacheco, C. L. (2021). Personalized gamification to strengthen meaningful learning of the mathematical subject. Interconectando Saberes, (12), 29–37. https://doi.org/10.25009/is.v0i12.2680

Abstract

The objective of this research is to demonstrate that the application of gamification strengthens the meaningful learning of the mathematics subject. The mixed research whose population was high school students from the city of Guayaquil. The data was collected through a Google Forms questionnaire. Regarding the knowledge of Gamification, it was found that there are students who handle the strategy without knowing its theoretical foundations, there are students who have little knowledge and there are those who only found out about the technique.

https://doi.org/10.25009/is.v0i12.2680
PDF (Español)

References

Alves, F. (2015). Gamificación: crear experiencias de aprendizaje atractivas. DVS Editora.

Andrade, F., Mizoguchi, R., & Isotani, S. (2016). The Bright and Dark Sides of Gamification. https://doi.org/10.1007/978-3-319-39583-8_17

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Ed. Trillas.

Barata, G., Gama, S., & Gonçalves, D. (2013). Melhorando o Ensino universitário com a Gamificação.

Borges, S., Durelli, V., Reis, H., & Isotani, S. (2014). A Systematic Mapping on Gamification Applied to Education. https://doi.org/10.1145/2554850.2554956

Borges, S., Durelli, V., Reis, H., Bittencourt, I., Mizoguchi, R., & Isotani, S. (octubre de 2017). Selecting Effective Influence Principles for Tailoring Gamification-Based Strategies to Player Roles. https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.857

Burke, B. (2015). Gamificar: cómo la gamificación motiva a las personas a hacer cosas extraordinarias. Sao Paulo: DVS editora.

Burke, B. (2015). Gamify Cómo la gamificación motiva a las personas a hacer cosas extraordinarias. DVS Editora.

Carrasco, S. (2015). Metodología de la investigación científica: pautas metodológicas para diseñar y elaborar el proyecto de investigación. Lima, Perú: San Marcos.

Chou, Y. (2016). Actionable Gamification: beyond points, badges and leaderboards. Revista Internacional de Organizaciones, 137-144. doi:10.17345/rio18

Clason, D., & Dormody, T. (1994). Analyzing Data Measured by Individual Likert-Type Items. Journal of Agricultural Education 35 (4), 31-35. https://doi.org/10.5032/jae/1994.04031

Deterding, S. (2012). Gamification: designing for motivation. Interactions, New York, 19, 14-17.

Dichev, C., & Dicheva, D. (2017). Gamifying education: what is known, what is believed and what remains uncertain: a critical review. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0042-5

Fedoce, R., & Squirra, S. (2011). Tecnología móvil y potencial de comunicación en educación. Rio de Janeiro: Logos.

Hamari, J., Koivisto, J., & Sarsa, H. (2014). Does Gamification Work? — A Literature Review of Empirical Studies on Gamification. 47th Hawaii International Conference on System Science, 3025-3034. https://doi.org/10.1109/HICSS.2014.377

Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco, CA: Pfeiffer.

Klock, A., de Carvalho, M., Eduardo Rosa, B., & Gasparini, I. (2015). Análisis de técnicas de gamificación en entornos virtuales de aprendizaje. ENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação. 12, 1-10. https://doi.org/10.22456/1679-1916.53496

Likert, R. (1932). Technique for the Measurement of Attitudes. New York.

Lozada-Ávila, C., & Betancur-Gómez, S. (2017). La gamificación en la educación superior: una revisión sistemática. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 16 (31) https://doi.org/10.22395/rium.v16n31a5

Mattar, J. (2017). Metodologias ativas para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional.

Moreira, M. A. (1997). Aprendizagem Significativa: um conceito subyacente. Universidad de Burgos.

Moscardini, T., Monticelli, J., & Velloso, M. (2015). Nivel de utilización de m-learning (aprendizaje móvil) por estudiantes de pregrado: una encuesta. Nivel de utilización de m-learning (aprendizaje móvil) por estudiantes de pregrado: una encuesta, 53-71. https://doi.org/10.18316/2316-5537.15.10

Nah, F. F.-H., Zeng, Q., Telaprolu, V. R., Ayyappa, A. P., & Eschenbrenner, B. (2014). Gamification of Education: A Review of Literature. HCIB/HCII 2014, LNCS 8527, 401-409.

Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E., & Villagómez, A. (2014). Metodología de la investigación científica y asesoramiento de tesis (2a ed.). Bogotá, Colombia: Xpress Estudio Gráfico y Digital S.A.

Pedro, Z., Lopes, A., Prates, B., Vassileva, J., & Isotani, S. (2015). Does gamification work for boys and girls?: An exploratory study with a virtual learning environment. Proceedings of the 30th Annual ACM Symposium on Applied Computing 214-219. Salamanca, Spain: ACM.

Sainz, C. (2015). Matemáticas a través del juego (gamificación). Logroño: Universidad de La Rioja.

Santaella, L. (2013). Desafíos de la ubicuidad para la educación. Revista Ensino Superior Unicamp. Campinas, 9, 19-28.

Silva, A., & Vilhegas, V. (2013). IHC em dispositivos móveis – análise do aplicativo whatsapp. ETIC - ENCONTRO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA. 9 (9).

Torres, A. I., & Lázaro, D. (2015). El proceso de gamificación en el aula: las matemáticas en educación infantil. Madrid: Grim.

Ventura, M. (2013). Videojuegos, remix, conceptos transmedia para un paradigma emergente en plataformas digitales. Universidad de Aveiro, Programa de Doctorado Información y Comunicación sobre Plataformas Digitales. Universidad de Oporto.

Werbach, K., & Hunter, D. (2012). For the win: how game thinking can revolutionize your business. Philadelphia: Wharton Digital Press.

Zichermann, G., & Cunningham, C. (2011). Gamification by Design. Canada: O’Reilly Media.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Interconectando Saberes