Ethics in the substantive functions of the academic staff of the Universidad Veracruzana
PDF (Español)

Keywords

Code of Ethics
university social responsibility
university regulations
academic staff
Código de Ética
responsabilidad social universitaria
normativa universitaria
personal académico

How to Cite

Hákim Krayem, M. R., Fortuno Hernández, J. C., del Callejo-Canal, D. D., & Canal-Martínez, M. E. (2021). Ethics in the substantive functions of the academic staff of the Universidad Veracruzana. Interconectando Saberes, (11). https://doi.org/10.25009/is.v0i11.2682

Abstract

A Code of Ethics is an internal charter of principles that guides the purposes of the university and aims to help the fair application of the legal norms and statutes of an educational institution. Hence, the objective of this article to identify if the principles of the Code of Ethics of the Universidad Veracruzana, as a formal reference of the conduct and professional character of those who make it up, are present in the regulations that govern the functions of academic staff, to grant them integrity and trust in the institution as a trainer of students who will develop in the labor, social, economic and cultural environment of the country with social and ethical responsibility. We found important congruences and some gaps in terms of specifying sanctions for unethical conduct that may occur and that could be an obstacle in the fulfillment of the university's reason for being
https://doi.org/10.25009/is.v0i11.2682
PDF (Español)

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, (2012). Inclusión con responsabilidad social: Elementos de diagnóstico y propuestas para una nueva generación de políticas de educación superior. México. Recuperado de: http://coplan.azc.uam.mx/webdocumentos/sintesis/inclusionanuies2012.pdf

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, (2018) Visión y acción 2030. Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. Diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio institucional. Recuperado de: https://visionyaccion2030.anuies.mx/Vision_accion2030.pdf.

Ayala, F. J. (1991). Origen y evolución del hombre. Alianza Editorial.

Colby, A., Ehrlich, T., Beaumont, E., & Stephens, J. (2003). Educating Citizens: Preparing American Undergraduates for Lives of Moral and Civic Responsibility. Publisher Jossey-Bass.

Comisión de las Comunidad Europeas. (2001). Libro Verde. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Recuperado de: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52001DC0366&from=ES

Cortina, A. (2013). ¿Para qué sirve realmente la Ética? Editorial Paidós.

Cortina A. Y Oviedo N. (2008). Etic of the cordial reason. Educate in citizenship in the 21st century. Akal editorial.

De la Isla, C. (2004). Ética y Universidad. Revista Estudios, Nº 69, Vol. II, verano, pp. 7-18. Recuperado de: http://estudios.itam.mx/sites/default/files/estudiositammx/ files/069/000173271.pdf

Fortuno, J. y Hákim, M. (2019). Código de Ética para las instituciones educativas universitarias. Educación para el desarrollo. Editora del Gobierno del Estado de Veracruz. 1ra. Edición.

Fuentes, C. (2002). En esto creo. Seix Barral.

Ladriére, J. (2000). El impacto de la ciencia y la tecnología en la ética. Editorial Nova.

Minte Münzenmayer, A. y Villalobos Clavería, A. (2006). Gestión ética del trabajo pedagógico en el mundo globalizado. Aporte para el enfoque de competencias. Horizontes Educacionales (11). ISSN: 0717-2141. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=979/97917575002

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma de la educación liberal. Paidós Ibérica.

Organización Internacional de Normalización (ISO), 26000:2010. Guía de Responsabilidad Social. https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:es

Solorzano, S., Sánchez, L., Molina, P. (Especial Noviembre, 2019). Concepción de la ética desde la visión de las instituciones de educación superior. Revista Científica Dominio de las Ciencias. Vol. 5, núm. 1. Ecuador. Recuperado de: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1042/1529

Universidad Veracruzana. Historia. Desde 1944 hasta 1954. Recuperado de: https://www.uv.mx/universidad/1944-1954/

Universidad Veracruzana, (2015). Reformas al Estatuto General. Recuperado de: https://www.uv.mx/legislacion/files/2016/01/Estatuto-General-Reformas.pdf.

Universidad Veracruzana, (2015). Manual de Responsabilidad Social para la Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://www.uv.mx/apps/cuo/tallerRSU2/docs/Manual%20de%20RS%20UV.pdf

Universidad Veracruzana, (2016). Código de Ética. Recuperado de: https://www.uv.mx/legislacion/files/2017/07/Codigo-de-etica-de-la-Universidad-Veracruzana.pdf

Universidad Veracruzana, 2017). Comisión de Reglamentos. Recuperado de: https://www.uv.mx/legislacion/files/2017/07/Reglamento-CUG-Universidad- Veracruzana.pdf

Universidad Veracruzana, (2018). Programa de trabajo estratégico 2017 – 2021 Pertenencia y Pertinencia. Recuperado de: https://www.uv.mx/documentos/files/2019/05/pte-2017-2021.pdf

Universidad Veracruzana, (2018). Estatuto del Personal Académico. Recuperado de: https://www.uv.mx/legislacion/files/2018/12/EstatutoPersonal-3diciembre2018.pdf

Universidad Veracruzana, (2017). Plan General de Desarrollo 2030. Recuperado de:https://www.uv.mx/planeacioninstitucional/files/2018/04/PGD-2030-y-PTE-2017- 2021.pdf

Universidad Veracruzana, (2018). Estatuto General de la Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://www.uv.mx/legislacion/files/2018/06/Estatuto-General-11062018.pdf

Universidad Veracruzana, (2019c). Estatuto General de la Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://www.uv.mx/legislacion/files/2020/03/Estatuto-General-UV-2020.pdf

Universidad Veracruzana, (2019b). Estatuto del Personal Académico. Recuperado de: https://www.uv.mx/legislacion/files/2019/12/EPA-2019.pdf

Universidad Veracruzana, (2019c). Ley Orgánica de la Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://www.uv.mx/legislacion/files/2019/04/Ley-Organica-Universidad-Veracruzana-reimpresion2017.pdf

Universidad Veracruzana, (2019d). Responsabilidad Social Universitaria en la Universidad Veracruzana. Alcances y compromisos mediatos. Recuperado de: https://www.uv.mx/rsu/files/2019/11/RSU_Politica_institucional-UV.pdf

Universidad Veracruzana, (2019e) Reformas al Estatuto del Personal Académico. Recuperado de: https://www.uv.mx/legislacion/files/2020/01/Reformas-Estatuto-del-Personal-Academico-UV-122019.pdf

Valdés, M. C. (2008, julio-diciembre). Una invitación a pensar la Universidad Veracruzana. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 7. Recuperado de: https://www.uv.mx cpue/num7/resena/valdes_pensar_uv.html

Vallaeys, François. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior. UNAM-México. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007287214719456.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Interconectando Saberes