Transforming humanity: features for innovative teaching practice
PDF (Español)

Keywords

Educational innovation
Teaching practice
Transformation
Educational policy Innovación educativa
Transformación
Política educativa
Práctica docente

How to Cite

Lara Domínguez, R., & Hernández Méndez, G. (2022). Transforming humanity: features for innovative teaching practice. Interconectando Saberes, (14), 137–145. https://doi.org/10.25009/is.v0i14.2700

Abstract

The main objective of this document is to analyze the features of a teaching practice, based on educational innovation, for the transformation of humanity. For this, a study was carried out based on documentary analysis and the reflection of different primary and secondary sources. Establishing that, in the face of global and local transformations, under current conditions and demands, educational innovation is presented as an ideal strategy to respond to the singular and particular; to the situations and problems that emerge in the classroom and outside of it.

https://doi.org/10.25009/is.v0i14.2700
PDF (Español)

References

Castillo, M., & Gamboa, R. (2012). Desafíos de la educación en la sociedad actual. Revista Diálogos Educativos, 12(24), 55-70.

Coppola, L. (7 de julio de 2020). Racismo: cómo la ciencia desmontó la teoría de que existen distintas razas humanas. Obtenido de BBC News: https://www.bbc.com/mundo/noticias-53277956?fbclid=IwAR3_GqTWKmSEhHDw9CYu9AJ6Bx2E9Zpu6BXiXXy05Mejuiy_tWrzgToLqdY

Foucault, M. (2009). Vigilar y Castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI.

Han, B.-C. (2012). La sociedad del cansancio. Herder.

Hernández, Á. (2003). Introducción a las ciencias de la Educación. Santiago de los Caballeros, República Dominicana: Ediciones UAPA.

Humphery, K. (2010). Exceso: anticonsumo en el este. Polity Press.

IPN (Productor), & IPN (Dirección). (2020). Desafíos para la educación politécnica: currículum minimalista [Película]. CDMX, México. Recuperado el 7 de julio de 2020, de https://www.youtube.com/watch?v=w_E2AKH49Ys

Leff, E. (1994). Sociología y ambiente: formación socioeconómica, racionalidad, ambiental y transformaciones del conocimiento. Gedisa.

Lemus, L. (1969). Pedagogía: temas fundamentales. Kapelusz.

Lozano, M. (2016). La exigibilidad del derecho a la educación en México. Tesis doctoral. Universidad Iberoamericana.

Maturana, H. (1997). El sentido de la vida. Dolmen.

Maturana, H., & Varela, F. (2011). El árbol del conocimiento. Editorial Universitaria.

Morin, E. (1974). La hominización. El paradigma perdido. Ensayo de la bioantropología. Kairós.

Morin, E. (1999). Introducción a una política del hombre. Gedisa.

Morin, E. (2010). Complejidad restringida, complejidad general. Revista Estudios, 81-135.

Morin, E. (2011). La vía para el futuro de la humanidad. Paidós.

Navarrete, Z., Navarro, M. A., & Ornelas, C. (2018). Política educativa: expresión de un poder-saber. En C. Ornelas, M. A. Navarro-Leal, & Z. Navarrete-Cazales, Política educativa, actores y pedagogía (págs. 11-14). SOMEC.

Nietzsche, F. (2001). La ciencia jovial. Biblioteca Nueva.

Ruiz, M. A. (2012). Derecho a la educación: política y configuración discursiva. RMIE, 17(52), 29-64.

Zentella, V. (6 de julio de 2020). Educar para la vida. Obtenido de Revista Nexos: https://medioambiente.nexos.com.mx/?p=533&fbclid=IwAR2ebJ4v9m0OLvK8I-pIS1BQWIwTYKqUULyE7lYwMddt5qZG9x33LFpoHpw

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Griselda Hernández Méndez, Roberto Lara Domínguez