Abstract
The objective of this study is to analyze the repercussions that the Educational Experience "Ethics of the Economy for Development" of the Interregional Mobility Program of the Intercultural Veracruzana University (UVI), better known as Mobility at Home (MeC) had on personal training and professional of students of the Intercultural Veracruzana University. The data were constructed using the ethnographic method that allowed us to analyze the experiences of the graduates of the MeC program. The findings found glimpse strategies of social and solidarity economy, with which it is possible to conclude that in the face of the COVID-19 pandemic situation, it is necessary to continue with this type of programs through a virtual adaptation and accompaniment in the professional training of students and for the benefit of the communities.
References
Alatorre Frenk, G., Ceballos Romero, D., y Mendoza Zuany, R. (2011). Memoria Foro General de la Dirección de la Universidad Veracruzana Intercultural. Xalapa: Universidad Veracruzana Intercultural. Recuperado el 10 de noviembre de 2020, de http://www.intersaberes.org/wp-content/uploads/2013/03/memoria_foro_gral_uvi1.pdf
Askunze Elizaga, C. (2017). Economía Solidaria. En G. Celorio, y A. López de Muniain, Diccionario de Educación para el desarrollo (107-113). Bilbao: Hegoa.
Constantino Toto, M. C. (Ed.). (2009). Libro blanco DUVI. Xalapa: Universidad Veracruzana Intercultural.
Diario Oficial de la Federación de México. (2019). Ley de la economía social y solidaria. Ciudad de México.
Didou Aupetit, S. (2017). La internacionalización de la educación superior en América Latina: transitar de lo exógeno a lo endógeno. Ciudad de México: UDUAL.
Fuentes Roque, E. (2018). Prácticas de acompañamiento con enfoque intercultural en la educación superior intercultural. Universidad Veracruzana Intercultural, sede Las Selvas. Tesis de maestría en Educación para la Interculturalidad y la Sustentabilidad. IIE-UV. Xalapa, Veracruz.
López González, A. (2009). Debates de estudiantes de la Sede Selvas sobre su identidad y sobre la toma de decisiones en la UVI. En G. Alatorre Frenk, Un modelo educativo para la diversidad. La experiencia de la Universidad Veracruzana Intercultural (347-353). Xalapa: Universidad Veracruzana.
Noticias UV. (6 de julio de 2012). Estudiantes UVI realizaron estancia intersemestral. https://www.uv.mx/boletines/raiz/2012/julio/boletin1111.html#nota2
Noticias UV. (7 de julio de 2013). Estudiantes UVI concluyeron estancia de movilidad. https://www.uv.mx/noticias/2013/07/08/estudiantes-uvi-concluyeron-estancia-de-movilidad/
Noticias UV. (s.f.). Arranca programa de movilidad de la UVI. https://www.uv.mx/uvi/noticias/arranca-programa-de-movilidad-de-la-uvi/
UVI. (s.f.). Misión, Visión y Objetivos. Recuperado el 11 de noviembre de 2020, de Universidad Veracruzana Intercultural. https://www.uv.mx/uvi/mision-vision-y-objetivos/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Érica Fuentes Roque, Alma Hidalgo Alvarado, Marcos Iván Juárez Martínez