Abstract
We present the educational innovation and the results of a new exercise in the teaching practice of the Educational Experience (EE) of the Integrative Project, which belongs to the Educational Program of Computer Technologies (Faculty of Statistics and Informatics, University of Veracruz), in the school period February-July 2020. The purpose of this educational innovation is to achieve significant learning of students through an online education environment. We describe the strategies, the planned and organized activities, and the implemented skills and actions to change the teaching practice and student function during the new reality caused by the COVID-19 pandemic. We integrated the Eminus and Zoom to change from face-to-face to an online education environment. The results were significant; eighty percent of the students achieved the planned competencies necessary to accredit the EE and recognized the importance of ethics in their academic and professional performances.References
Acosta Morales, E., Aguirre Serena, M., Barradas Gerón, M., Medina Muro, N., y Mota Ramírez, I. (2020). Compilación de estrategias metodológicas de aprendizaje para el diseño de Experiencias Educativas. México. https://www.uv.mx/desarrollocurricular/diseno-curricular/
American Psychologycal Association (2010). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (6 ed.). México, D.F.: Editorial El Manual Moderno.
Borges, F. (2005). La frustración del estudiante en línea. Causas y acciones preventivas. Digithum, (7) pp.1-8. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55000706
Deleuze, G., y Guattari, F. (2000). Rizoma. Introducción. España: Éditions de Minuit.
Elacqua, G., y Schady, N. (2020). La educación ante el Covid-19 en América Latina: Retos y alternativas de política. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). https://blogs.iadb.org/educacion/es/retosyalternativasdepoliticaeducativa/
Ferreiro, R. F. (2006). El reto de la educación del siglo XXI: la generación N. Apertura, 6 (5), pp. 72-85. https://www.redalyc.org/pdf/688/68800506.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (2016). Texto 2. Formulación de proyectos. Serie Herramientas de apoyo para el trabajo docente. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247006
Portillo-Torres, M. C. (2017). Educación por habilidades: Perspectivas y retos para el sistema educativo. Revista Educación, 41(2). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44051357008
Secretaria de Educación Pública (SEP) (2016). El modelo Educativo 2016. El planteamiento pedagógico de la Reforma Educativa. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/114501/Modelo_Educativo_2016.pdf
Universidad Veracruzana (2017). Programa de Trabajo Estratégico 2017-2021. Pertenencia y Pertinencia. México. https://www.uv.mx/documentos/files/2019/05/pte-2017-2021.pdf
Universidad Veracruzana (2020). Coordinación de aprendizaje basado en problemas. México. https://www.uv.mx/abp/
Universidad Veracruzana (2020). Estatutos de los alumnos 2008. México. https://www.uv.mx/legislacion/files/2012/12/estatutodelosalumnos2008.pdf
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Margarita Edith Canal Martínez, Diana Donají Del Callejo Canal, Mónica Rubiette Hákim Krayem, Carlos Reyes Sánchez