Abstract
The present article is a reflection that allows to identify different theoretical contents concerning the discipline, the multidisciplinary, the interdisciplinarity and Transdisciplinarity from the positions of authors like Edgar Morin and Basarab Nicolescu. I will address the three principles of transdisciplinarity: the different levels of reality, the complexity, and the third included and its relationship with the different levels of perception, as well as the possible errors that can be made under them. In addition, we will take a look at transdisciplinary education, its horizons and methods for the transformation of the human being that allows us to assume a change of thought and an attitude towards life, knowledge, reality and truth. All this is linked to the complexity analyzed by authors such as Lanz Rigoberto, Manfred Max-Neef and Raúl Motta.
References
Carrizo, L., Prieto, M., Klein, J. (2001). Transdisciplinariedad y complejidad en el análisis social. Organización de las naciones unidas para la educación, la ciencia y la cultura.
Lanz, R. (1 de enero-junio, 2010). Diez preguntas sobre Transdisciplina. Revista de estudios transdisciplinarios, 2(1)
Max-Neef, A. M (2004). Fundamentos de la Transdisciplina. Valdivia: Universidad Austral de Chile. Recuperado de: http://www.max-neef.cl/descargas/Max_Neef-Fundamentos_transdisciplinaridad.pdf
Morin, E. (2015). Sobre la interdisciplinariedad. Recuperado de http://www.pensamientocomplejo.com.ar.
Motta, R. (2002). Complejidad, educación y Transdisciplinariedad. Polis revistas latinoamericana.
Nicolescu, B. (1994). La Transdisciplinariedad, manifiesto. París, Francia: Ediciones Du Rocher.
Pupo, R. (2020) Imagen, Metáfora y Verdad, Hacia una visión hermenéutica. México. Recuperado de http://biblioteca.multiversidadreal.com/index.php
Platón (1996). La República. Santafé de Bogotá, Colombia. Panamericana Editorial Ltda.
Real academia española. (2000). Diccionario de la lengua española (versión electrónica). Recuperado de https://dle.rae.es/realidad
Sotolongo, P y Delgado, C. (2006). La complejidad y el dialogo transdisciplinario de saberes. Recuperado de Biblioteca virtual http://bibliotecavirtual.clacso.edu.ar
Sokal, A y Bricmont, J. (1999). Imposturas intelectuales. Barcelona, España: editorial Paidós.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 WILSON ENRIQUE GUERRERO RAMIREZ