Abstract
The present investigation made it possible identify the recurring adverse conditions during the student career in the Intercultural Management for Development degree at the University Veracruzana Intercultural, refer to a limited economy, living far from the community of origin and near the University, to the inconsistencies between the previous ideas and the experience lived in the university, to discrimination and the conditions of violence. These conditions were identified through a qualitative approach methodology. The results set a standard for knowing the interests and activities that the students carried out with their families, in the communities and at the University, as well as to find the adverse conditions they faced during their professional training.
References
Azaola, Elena. (2012). La violencia de hoy, Las violencias de siempre. Saberes y razones. Desacatos. (40), 13-32 http://desacatos.ciesas.edu.mx/index.php/Desacatos/article/viewFile/253/133
Beaucage, Pierre. (2010). Representaciones y conductas, un repertorio de las violencias entre los nahuas de la Sierra Norte de Puebla. En Grupo de Investigaciones sobre los Imaginarios Políticos en América Latina (GRIPAL). En André Corten (Coord.). Investigación pluridisciplinaria sobre los imaginarios de la violencia en América Latina, efectuada en el marco del GRIPAL. 9-31. México, D.F. Université de Québec à Montréal, Québec, Canadá. Centro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos. http://cemca.org.mx/trace/T57/Beaucage_T57.pdf
Carnoy, Martín; Santibáñez, Lucrecia; Maldonado Alma; et al. (2002). Barreras de entrada a la educación superior y a oportunidades profesionales para la población indígena mexicana. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México). XXXII (3). 9-43.
CNDH. Comisión Nacional de Derechos Humanos. (2012). La discriminación y el derecho a la no discriminación. México D.F.
Del Olmo, Margarita. (2009). Cap. 8 El negocio de las diferencias. Una propuesta para entender Las del racismo. En Teresa, Aguado y Margarita, Del Olmo (Eds.) Educación intercultural, perspectivas y propuestas. 141-147.
Izar, Juan; Ynzunza, Carmen y López, Héctor. (2011). Factores que afectan el desempeño académico de los estudiantes de nivel superior en Rioverde, San Luis Potosí, México. CPU-e, Revista de Investigación Educativa. (12). 1-18. http://www.redalyc.org/pdf/2831/283121721005.pdf
MM. Manual Moderno. (2014). Catálogo de Instrumentos de evaluación. México D. F: Manual Moderno. Recuperado el 2 de junio de 2017 http://web.uaemex.mx/sa/rm/docs/catalogos/CATALOGOS%20MANUAL%20MODERNO/CATALOGO%20MANUAL%20MODERNO%20Instrumentosdeevaluacion.pdf
Organización mundial de la salud [OMS]. (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washington. DC: OPS. Recuperado el 1 de junio de 2017 http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/abstract_es.pdf
Palma, María. (2015). Proceso de sensibilización de violencia familiar con mujeres de la comunidad de Úrsulo Galván, Mpio. de Tatahuicapan de Juárez, Veracruz. (Tesis de licenciatura). Universidad Veracruzana Intercultural. Huazuntlán, Mecayapan, Veracruz.
Rodríguez, D. (2016). Experiencias formativas de jóvenes de la Universidad Intercultural de Chiapas. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 4 (1), 175-193.
Sanmartín, José. (2007). ¿Qué es violencia?. Una aproximación al concepto y a la clasificación de la violencia. Revista de Filosofía. (42). 9-21. http://revistas.um.es/daimon/article/view/95881/92151
Silva, Marisol. (2011). El primer año universitario un tramo crítico para el éxito académico. Perfiles Educativos. XXXIII, (número especial). 102-114. http://www.redalyc.org/html/132/13221258010/
Silva, Marisol y Rodríguez, Adriana (2012). El primer año universitario entre jóvenes provenientes de sectores de pobreza: un asunto de equidad. México: ANUIES. Colección Biblioteca de la Educación Superior. Serie Investigaciones.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Érica Fuentes Roque