Entrepreneurship training for a good living econom
PDF (Español)

Keywords

Good Living
Social and Solidarity Entrepreneurship
Dialogue of Doings and Knowledge
Ethics of Care
Contemplative-Collaborative Pedagogy Buen Vivir
Emprendimiento Social y Solidario
Diálogo de Haceres y Saberes
Ética del cuidado
Pedagogía Contemplativa-Colaborativa

How to Cite

Rojas Molina, J., Vargas Madrazo, E., & Domínguez López, S. L. (2024). Entrepreneurship training for a good living econom. Interconectando Saberes, (17), 43–57. https://doi.org/10.25009/is.v0i17.2800

Abstract

The globalized capitalist economic system has caused severe social and environmental damage. Given the seriousness of the situation and as an expression of social creativity, alternatives to capitalism focused on caring for people and the planet have been developed, as is the case of the Good Living economy. Through participatory and transdisciplinary action research, we seek collectively, with members of the Integrative Health Unit, to answer the question: how to train ourselves as entrepreneurs for an economy of Good Living? For our training we use a facilitation process based on the dialogue of knowledge and contemplative-collaborative pedagogies. We generate reflective processes about facilitation and the challenges and tensions that arise when wanting to start a business. As a result, we co-create a learning path and personal-community transformation, as well as concepts, values ​​and actions necessary for the creation of ventures for Good Living and the collective venture called Integrative Health Community was created.

https://doi.org/10.25009/is.v0i17.2800
PDF (Español)

References

Arellano, R., Balcazar, F., Alvarado, F., & Suarez, S. (2015). A Participatory Action Research Method in a Rural Community of Mexico. Universitas Psychologica, 14(4), 1197–1208. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-4.parm

Aslan, A. (2021). Economía anticapitalista en Rojava. Las contradicciones de la revolución en la lucha kurda. Universidad de Guadalajara CIESAS.

Azamar, A., Silva, J.C., & Zuberman, F. (Eds.) (2021). Economía ecológica latinoamericana. México: Siglo XXI, editores CLACSO.

Barbezat, D. P., & Bush, M. (2014). Contemplative Practices in Higher Education: Powerful Methods to Transform Teaching and Learning. Estados Unidos: Jossey-Bass Wiley.

Boff, L. (2002). El cuidado de los esencial. Ética de lo humano, compasión por la tierra. Trotta.

Bohm, D. (1996). Sobre el diálogo. Kairos

Brown, T., & Wyatt, J. (2010). Design Thinking for Social Innovation. Stanford Social Innovation Review, 8(1), 30–35. https://doi.org/10.1108/10878571011042050

Campbell, E., & Lassiter, L. E. (2010). From collaborative ethnography to collaborative pedagogy: Reflections on the other side of middletown project and community-university research partnerships. Anthropology and Education Quarterly, 41(4), 370–385. https://doi.org/10.1111/j.1548-1492.2010.01098.x

Carrasco, C., & Diaz, C. (Eds.). (2018). Economía Feminista. Desafíos, propuestas, alianzas. MadreSelva.

Chan, T. de J., & Castillo, T. (2023). Avances en el concepto sobre el Buen Vivir: Revisión Sistemática. Tla-Melaua: Revista de Ciencias Sociales, 15(51).

Delgado, G. C. (Ed.). (2014). Buena vida, Buen Vivir: imaginarios alternativos para el bien común de la humanidad. UNAM. Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Esteva, G. (2021). Hacia una nueva era. CLASCO. Cooperativa Editorial Retos. Cátedra Jorge Alonso. Universidad de Guadalajara

Fals-Borda, O., & Rahman, M. A. (Eds.). (1991). Action and Knowedge. Breaking the Monopoly with Participatory Action-Research. The Apex Press.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (2a.ed). México: Siglo XXI.

Freire, P. & Faundez, A. (2013). Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. México: Siglo XXI.

Hensier, L., Jarri, L., Estrada, I., Castellanos, R., Rodriguez, E., Cruces, M., & Mercon, J. (2020). Economía solidaria en red. Una experiencia de articulación multiactoral para el cuidado de nuestro territorio en Xalapa, México. In S. de Sousa (Ed.), EDUCAÇÃO E PRODUÇÃO DE SABERES NO CAMPO: soberania alimentar e agroecologia em comunidades tradicionais e assentamentos (pp. 57–76). EDITORA CRV. https://doi.org/10.24824/978655578740.5

Heron, J. (1999). The Complete Facilitator’s Handbook. Kogan Page.

Hidalgo-Capitán, A. L., García-Álvarez, S., Cubillo-Guevara, A. P., & Medina-Carranco, N. (2019). Good Living Goals An alternative proposal to the Sustainable Development Goals. Iberoamerican Journal of Development Studies, 8(1), 6–57. https://doi.org/10.26754/ojs_ried/ijds.354

Hintze, S. (Ed.). (2003). Trueque y economía solidaria. Argentina: UNDP, Argentina.

Houtart, F. (2014). El concepto de sumak kawsay (Buen Vivir) y su correspondencia con el bien común de la humanidad. En G. Delgado (Ed.), Buena vida, buen vivir: imaginarios alternativos para el bien común de la humanidad (pp. 97–123). UNAM. Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Illich, I. (2015). Energía y equidad: Los límites sociales de la velocidad. España: Díaz & Pons.

Isaacs, W. (1996) The Process and Potential of Dialogue in Social Change. Educational Technology, 36(1) 20-30. https://www.jstor.org/stable/44428974

Kim, S., Song, K., Lockee, B., & Burton, J. (2017). What is Gamification in Learning and Education? Gamification in Learning and Education, 25–38. https://doi.org/10.1007/978-3-319-47283-6_4

Mancilla, C., & Amorós, J. E. (2015). Entrepreneurship in regions: differentiated impacts of the socio cultural and gender types. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 28(1), 45–76. https://doi.org/10.1108/ARLA-04-2013-0031

Martin, R. L. (2020). When More Is Not Better: Overcoming America's Obsession with Economic Efficiency. Estados Unidos: Harvard Business Review Press.

Martínez Alier, J., & Roca Jusmet, J. (2015). Economía ecológica y política ambiental. Fondo de Cultura Económica.

Max-Neef, M. (1998). Desarrollo a escala humana. Conceptos, aplicaciones y algunas reflexiones. (2a.). Nordan Comunidad-Icaria Editorial. https://doi.org/10.1080/10584600802686105

Berman, M. (1987). El reencantamiento del mundo. Cuatro Vientos.

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2013). Business Model Generation. John Wiley & Sons

Perez, A. (2018). ¿Espacios económicos de subversión feminista? En Carrasco, C., y Diaz, C. (Eds.). (2018). Economía Feminista. Desafíos, propuestas, alianzas. MadreSelva.

Pfeffer, J. (2019). El trabajo nos está matando. Cómo lograr la salud laboral. España: Lid Editorial Empresarial S.L.

Pineda, M. del R., Lara, R., Ortega, R., Vázquez, G., & Vásquez, S. G. (2013). Las mujeres de El Conejo: un modelo exitoso. La Ciencia y El Hombre, XXVI(3), 26–32.

Polman, P., Winston, A. (2021). Net Positive: How Courageous Companies Thrive by Giving More Than They Take. Estados Unidos: Harvard Business Review Press.

Rehaag-Tobey, I.M. & Vargas-Madrazo, E. (2012). Fundamentos epistemológicos del re-aprendizaje transdisciplinario. Revista de Investigación Educativa (México), 15, 88-101. DOI: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i15.22

Ries, E. (2012). El método Lean Startup: Cómo crear empresas de éxito utilizando la innovación continua. España: Deusto.

Rojas, J. (2020). Factores determinantes del proceso de implementación de un proyecto de vinculación social universidad-comunidad. Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla.

Rojas, J., Vargas-Madrazo, E., Hernández Ruiz, H., & Domínguez López, S. L. (2023). Factores que influyen en la implementación de un proyecto de vinculación social universidad-comunidad. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 25(2), 283–299. https://doi.org/10.36390/telos252.05

Ruiz-Cervantes, E., Ortega, R., Pensado-Fernández, A., Chang-Ramírez, I., Castro-Montoya, M.D. & Vargas-Madrazo, E. (2016). Sustentabilidad humana y organizacional: una forma de vivir y co-crear comunidad hacia el buen vivir. Sustentabilidad(es), 7(13), 162–199). http://www.sustentabilidades.usach.cl/numero-13-ano-7-2016

Secretaría del Trabajo y Previsión Social (México). (2018). Norma Oficial Mexicana NOM-035-STPS-2018. Factores de riesgo psicosocial Identificación, análisis y prevención. Diario Oficial de la Federación. Recuperado el octubre 30, 2018 de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5541828&fecha=23/10/2018

Senge, P. M., Kruschwitz, N., Smith, B., & Laur, J. (2011). The Necessary Revolution: How Individuals and Organizations are Working Together to Create a Sustainable World. Reino Unido: Nicholas Brealey Publishing.

Sirolli, E. (2012). How to start a business & ignite your life. Square One Publishers.

Spash, C. L. (2021). Fundamentos para una economía ecológica y social. España: Los Libros de La Catarata.

de Sousa Santos, B. & Meneses, M. P. (2014). Epistemologías del Sur. España: Ediciones Akal.

Tan, C. (2012). Search Inside Yourself: The Unexpected Path to Achieving Success, Happiness (and World Peace). Reino Unido: HarperCollins.

Vargas-Madrazo (2015). Desde la transdisciplinariedad hacia el auto-conocimiento y el diálogo comunitario de saberes: simplicidad ante la crisis. Revista Polis (Universidad Bolivariana, Santiago, Chile), 14(42), 1-15. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682015000300023

Vargas-Madrazo, E. & Panico, F. (2013). Alternativas al desarrollo desde una política profunda: hacia una cultura del co-diseño. Sustentabilidad(es), 9, 65-70. http://sustentabilidades.cl/Revistas/RevistaNumer9.html.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Joaquin Rojas Molina, Enrique Vargas Madrazo, Sandra Luz Domínguez López