Abstract
It is not possible to think about the development of societies without the corresponding scientific and technological development in all areas of human endeavor, and education is no exception. The purpose of this article is to analyze the nature of a financial laboratory, its relevance for the Academy and the expected impacts on the training of professionals and on research development in a public university. The method applied for this purpose was based on a documentary analysis of specialized and scientific sources, contemplating aspects related to the constituent elements of a laboratory of this type and related success stories in other higher education entities. This, with the purpose of highlighting the need to implement a Financial Laboratory at the University of Veracruz.
References
Bellido, B. (2021, 3 de Diciembre). La importancia de un Laboratorio de Mercado de Capitales [Video]. YouTube. https://youtu.be/SQUDRn-Z4PU
Bloomberg (2021). Laboratorio de Finanzas Bloomberg: Servicio Bloomberg Profesional. Bloomberg website. https://www.bloomberg.com/latam/producto/laboratorio-de-finanzas-bloomberg/
Duggal, R. (2006). The Cost and Benefits of a Finance Lab. Journal of College Teaching and Learning, 3(11), 81-84. https://doi.org/10.19030/tlc.v3i11.1662
El Financiero (2018, 20 de Junio). Tec de Monterrey inaugura Laboratorio Financiero Bloomberg en Puebla. El Financiero. https://www.elfinanciero.com.mx/universidades/tec-de-monterrey-inaugura-laboratorio-financiero-bloomberg-en-puebla
Espinosa Pozo, M. (2017). Laboratorios financieros, un complemento para la educación. Observatorio de Innovación Educativa ITESM. https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/2017-10-23-laboratorios-financieros-un-complemento-para-la-educacin/
González, V. (2018, 9 de Marzo). Laboratorio Bloomberg, herramienta invaluable para estudiantes de la IBERO. Universidad Iberoamericana Ciudad de México. https://ibero.mx/prensa/laboratorio-bloomberg-herramienta-invaluable-para-estudiantes-de-la-ibero
Guerrero, P. (2019, 22 de Noviembre). Conoce las 5 ventajas al utilizar el Laboratorio Bloomberg. CONECTA: Tec de Monterrey. https://tec.mx/es/noticias/chihuahua/educacion/conoce-las-5-ventajas-al-utilizar-el-laboratorio-bloomberg
Kish, R.J. & Hogan, K.M. (2012). Building a Financial Trading Lab: Step 1 and beyond. Journal of Financial Education, 38(1-2), 13-33. https://www.jstor.org/stable/41948675
López, J.C. & Sánchez, C.L. (2015). Estudio de factibilidad para la creación de un complejo financiero que consta de un laboratorio financiero, punto de bolsa y mesa de dinero para la Unidad Central del Valle UCEVA. Proyecto de Grado, Administración de Empresas. Unidad Central del Valle del Cauca. Repositorio Institucional. http://dspace.uceva.edu.co:8080/handle/123456789/517
McCann, M. & Russon, J. (2019). Active financial analysis: Stimulating engagement using Bloomberg for introductory finance students. International Review of Economics Education, 30, 100-154. https://doi.org/10.1016/j.iree.2018.12.001
Novoa Hoyos, A., Montes Guerra, M. & Saravia, N. (2013). Alineación del uso de herramientas informáticas financieras en el ámbito empresarial y universitario. Posibles aplicaciones en la enseñanza virtual. Revista Virtualmente, 1(2), 15-25. https://journal.universidadean.edu.co/index.php/vir/article/view/1406
Noguera, M., Budden, M.C. & Silva, A. (2011). Assessing Usage and Maximizing Finance Lab Impact: A Case Exploration. American Journal of Business Education, 4(4), 7-14. https://doi.org/10.19030/ajbe.v4i4.4189
Sharma, A. (2015). Use of Bloomberg Professional in support of finance and economics teaching. Cogent Economics & Finance, 3(1), 1-13. https://doi.org/10.1080/23322039.2015.1115618
Toro Torres, H., Martínez, S., & Castillo Pérez, A. (2015). Laboratorio Financiero. Tesis de Grado, Ciencias Empresariales. Universidad de San Buenaventura. http://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstream/10819/3930/3/Laboratorio_Financiero_Toro_2015.pdf
Touriñán López, J.M. (2020). La ‘tercera misión’ de la universidad, transferencia del conocimiento y sociedades del conocimiento. Una aproximación desde la pedagogía. Contextos Educativos, (26), 41-81. https://doi.org/10.18172/con.4446
Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. (2020,23 de Noviembre). Expertos del Laboratorio Financiero de Utadeo proyectaron cotización del dólar en $3.650. UTADEO website. https://www.utadeo.edu.co/es/noticia/utadeo-en-los-medios/home/1/expertos-del-laboratorio-financiero-de-utadeo-proyectaron-cotizacion-del-dolar-en-3650
Universidad de San Ignacio de Loyola. (2020, 28 de Diciembre). Laboratorio Financiero Bloomberg sobresalió en pandemia. USIL website. https://www.usil.edu.pe/noticias/laboratorio-financiero-bloomberg-sobresalio-en-pandemia
Universidad del Norte. (2021). Laboratorio Financiero. Universidad del Norte website. https://www.uninorte.edu.co/web/centro-de-innovacion-y-desarrollo-sostenible-del-gran-caribe/laboratorio-financiero
Universidad La Salle. (2020). Laboratorio Bursátil y de Negocios. La Salle website. https://www.lasallenoroeste.edu.mx/?q=laboratorio_bursatil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Rosa Marina Madrid Paredones, Rogelio Ladrón de Guevara Cortés, Juan Manuel Ortiz García