Abstract
Environmental engineering plays a crucial role in understanding and regulating the ecosystem and how living beings interact with their environment. Its challenge lies in designing tools and methods to address environmental issues, preserve natural resources, and promote sustainable economic and social development. This work examines global hazards and the environmental crisis in Colombia and Latin America, highlighting recent research from 2017 to 2022. It explores methodologies, environmental education programs, principles, analyses of human and organizational behavior, and the role of education in resolving the environmental crisis. It advocates for the adoption of new development models and standards to ensure sustainability, with a focus on an integrated awareness to reduce environmental damage. In Colombia, environmental engineering is focused on promoting social development, protecting the environment, and benefiting society, based on the national constitution, international laws, and a growing collective consciousness that seeks behavioral changes, respect, and sustainability in harmony with nature.
References
Álvarez, G. P. (2018). Análisis de la eficiencia y efectividad de los procesos sancionatorios abiertos del recurso hídrico en aguas superficiales, emitidos por la Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca Dirección Regional Sabana Centro para la vigencia 2016 y 2017.
Alvear-Narváez, N. L. & Urbano-Pardo, M. L. (2022). La educación ambiental en Colombia desde los instrumentos de política pública departamental. Entramado, 18(1). https://doi.org/10.18041/entramado.2022v18n1.61336
CEPAL (2017). La CEPAL propone un nuevo estilo de desarrollo para América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/comunicados/la-cepal-propone-un-nuevo-estilo-desarrollo-america-latina-caribe
CEPAL (2018). La minería en América Latina y el Caribe: interdependencias, desafíos y oportunidades para el desarrollo sostenible. https://www.cepal.org/es/eventos/la-mineria-america-latina-caribe-interdependencias-desafios-oportunidades-desarrollo
CEPAL (2019a). América Latina: riqueza minera y conflicto social. https://www.dw.com/es/am%C3%A9rica-latina-riqueza-minera-y-conflicto-social/a-50391043
CEPAL (2019b). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Santiago. https://www.cepal.org/sites/default/files/static/files/ods12_c1900731_press.pdf
CEPAL (2019c). Recursos naturales, medio ambiente y sostenibilidad. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44785/1/S1900378_es.pdf
Chacón, T. (2019). 5 tecnologías para la conservación y defensa ambiental en América Latina. https://dialogochino.net/es/clima-y-energia-es/26411-5-tecnologias-para-la-conservacion-y-defensa-ambiental-en-america-latina/
El Tiempo (2021). La academia le apuesta a mitigar impactos negativos medioambientales. https://www.eltiempo.com/mas-contenido/la-academia-le-apuesta-a-mitigar-impactos-negativos-medioambientales-572375
Garzón JM, Rodríguez-Miranda JP, Hernández-Gómez C. (2017). Revisión del aporte de la biorremediación para solucionar problemas de contaminación y su relación con el desarrollo sostenible. Rev. Univ. Salud, 19(2). http://www.scielo.org.co/pdf/reus/v19n2/0124-7107-reus-19-02-00309.pdf
González-Olarte, E. (2019). Educación Superior, Interdisciplinariedad e Infortecnologías. Economía Peruana. http://blog.pucp.edu.pe/blog/economiaperuana/2019/01/31/educacion-superior-interdisciplinariedad-y-infotecnologias/
Holguín Aguirre, M. T. (2017). Inclusión de la dimensión ambiental desde la perspectiva sistémica en la educación superior: estudio de caso de la Universidad Libre-sede principal como referente para un modelo institucional. - Bogotá: Universidad Libre. https://www.unilibre.edu.co/bogota/pdfs/2017/siaulmt.pdf
Martínez, R., Palma, A, & Velásquez, A. (2020). Revolución tecnológica e inclusión social. Reflexiones sobre desafíos y oportunidades para la política social en América Latina. CEPAL, Naciones Unidas, Santiago. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45901/1/S2000401_es.pdf
Naciones Unidas (2017). https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/sustainable-consumption-production/
Naciones Unidas (2021). Conoce el estado del Protocolo de Kioto sobre cambio climático. Revista TeleSURtv.net. https://www.telesurtv.net/news/protocolo-kioto-cambio-climatico-estado-actual-20210215-0082.html
Orduz-Quijano, M. (2021). Política de educación ambiental en Colombia: análisis desde la formación docente y la crisis ambiental. Universidad Santo Tomás. Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 15 de octubre de 2021, Número Extraordinario.
Rodríguez, E. & Quintanilla, A. L. (2019). Relación ser humano-naturaleza: Desarrollo, adaptabilidad y posicionamiento hacia la búsqueda de bienestar subjetivo. Avances en Investigación Agropecuaria, 23(3). https://www.redalyc.org/journal/837/83762317002/html/
Romero-Rojas, J. (2022). Ingeniería Ambiental en la Escuela: impacto en el desarrollo sostenible y sustentable. Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito. https://www.escuelaing.edu.co/es/programas/ingenieria-ambiental/
Romero-Rojas, J. A. (2022). Ingeniería Ambiental en la Escuela: impacto en el desarrollo sostenible y sustentable. https://www.escuelaing.edu.co/es/programas/ingenieria-ambiental/
Sáenz-Zapata, O., Plata-Rangel, A.M., Holguín-Aguirre, M. T., Mora-Penagos, W. M. & Blanco-Portela, N. (2017). Institucionalización del compromiso ambiental de las universidades colombianas. Civilizar, 17(33). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532017000200189&lng=es&nrm=iso
UNESCO (2021). La educación ambiental componente clave de los planes de estudio para 2025. https://es.unesco.org/news/unesco-quiere-que-educacion-ambiental-sea-componente-clave-planes-estudio-2025
Universidad Nacional de Colombia (2018). Idea - Historia. https://idea.unal.edu.co/idea/idea_historia.html
Universidad Nacional de Cuyo-UNCUYO (2018). Creación del Programa de Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). Argentina. https://www.uncuyo.edu.ar/ices/creacion-del-programa-de-naciones-unidas-para-el-medio-ambiente-pnuma
Universidad Rafael Landívar (2021). Creando Conciencia ecológica, (31), 44-68. https://www.ausjal.org/wp-content/uploads/2021/04/Carta-AUSJAL-31.pdf
Yanes-López, G., Simóes-Cacuassa, A. & Álvarez-Díaz, M. B. (2019). Transversalidad de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Universidad y Sociedad, 11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500025
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Leída Yamile Velásquez Camacho, José Andrés Castillo Hernández