Violence in the student movement of October 2022 at the UAQ: a paradox in the fight against violence
PDF (Español)

Keywords

Acoso Sexual
Violencia
Estudiantes
Relación Estudiante-Profesor Sexual Harassment
Violence
Students
Student-Teacher Relationship

How to Cite

Muciño Ordaz, J., Crisóstomo García, J., & Solís Hernández, O. (2024). Violence in the student movement of October 2022 at the UAQ: a paradox in the fight against violence. Interconectando Saberes, (Dossier1), 115–132. https://doi.org/10.25009/is.v0iDossier1.2846

Abstract

The purpose of this document is to show the way in which the exercise of power occurred and the justification of the use of violence between and towards the students, especially by the alleged group of joints and clashes identified as: “Bloque Negro”; This, during the strike that began on September 29, 2022 and ended after 30 days, on October 29, at the Autonomous University of Querétaro (UAQ). The investigation focused on the University Center (CU), and the topic was addressed from the press, social networks and the perspectives of those who participated in the mobilization; The aim was to understand the structure, integration and violence found in a contemporary student movement, and to observe how it was justified according to the context of the actors involved. We concluded that the movement had just goals and demands on the part of the community, but there was interference from groups with particular interests that infiltrated a legitimate student movement, and used violence as a mechanism of power and coercion to ensure control of the entire movement, in order to introduce their own political agenda.

https://doi.org/10.25009/is.v0iDossier1.2846
PDF (Español)

References

Anónimo, (16 de julio de 2023); Comunicación personal.

Barreto, M. (2017). Violencia de género y denuncia pública en la Universidad. Revista Mexicana de Sociología, 261-286. http://revistamexicanadesociologia.unam.mx/index.php/rms/article/view/57663

Canto, J.; Vallejo, M., (2020). Revisitando el concepto de la banalidad del mal desde la perspectiva del liderazgo de identidad. Escritos de Psicología, enero-junio, 34-45.

Carrillo, M. (2017). Testigos silenciosos de la violencia en las universidades públicas. Vínculos. Sociología, análisis y opinión, 85-110. http://www.publicaciones.cucsh.udg.mx/pperiod/vinculos/pdfs/vinculos11/V11_5.pdf

Carrillo, R. (2015). Violencia en las universidades públicas. El caso de la Universidad Autónoma Metropolitana. México: UAM. https://stunam.org.mx/sa/11carrera/2018/04Violencia_%20en_%20las%20universidades_%20El%20caso_UAM%20%20Rosalia_Carrillo_%20Meraz.pdf

Cervantes, N., (2008), La etnografía rápida, Boletín del Colegio de Etnólogos y Antropólogos Sociales A.C., 45–47, https://ceas.org.mx/boletines/boletin-colegio-de-etnologos-y-antropologos-sociales-2008/

Cervantes, M., Sánchez, C., y Villalobos, M. (2013), Percepción de la violencia del docente hacia el alumno en instituciones de educación superior. Primer Congreso Internacional de Investigación Educativa RIE-UANL, México, https://core.ac.uk/download/76597215.pdf

Diario de Querétaro, (30 de septiembre de 2022), Suspenden a alumno acosador de la UAQ. https://www.diariodequeretaro.com.mx/local/suspendera-uaq-a-estudiante-acusado-de-presunto-acoso-8966227.html

Elias, N. (1987). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas . México : Fondo de Cultura Económica .

Elizondo, A., (2009), “El Señor de las Moscas”, Huella De La Palabra, (3). https://doi.org/10.37646/huella.vi3.503

Gallego, L., Acosta, J., Villalobos, Y., López, A. & Giraldo, A. (2016). Violencia del docente en el aula de clase. Revista de Investigaciones UCM, 16(28), 116-125.

Gamboa, S., (2000), ¿Ser o no ser… una vaca sagrada? La verdad de pocos y el pesar de muchos, Biblos: revista electrónica de bibliotecología, archivología y museología, https://www.researchgate.net/publication/28058371_Ser_o_no_ser_una_vaca_sagrada_la_verdad_de_pocos_y_el_pesar_de_muchos/citation/download,

Golding, W., (2010). El señor de las moscas, Alianza, México.

Hernández, J., (20 de octubre de 2022). Apartidismo burocrático, en Sistema Público de Radiodifusión del Estado Mexicano, disponible en: https://www.sprinforma.mx/noticia/apartidismo-burocratico,

INEGI. (2023). Estadísticas a propósito del Día Internacional de Eliminación de la Violencia en contra de la Mujer. Aguascalientes: INEGI. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2023/EAP_VCM_23.pdf

Lara, G.; Hernández, S.; Cruz, O.; Ocaña, J., (2024). Estudiantes en huelga: lucha, resistencia y subjetivación, Praxis Educativa, 28(1), 1-17.

Lisbona, M., (2005). “Otras voces, otros tojolabales. La pluralidad de una comunidad inventada”. En M. L. Guillén (Ed.), La comunidad a debate: reflexiones sobre el concepto de comunidad en el México contemporáneo El Colegio de Michoacán, 195-238.

Magazine de Querétaro, (21 de octubre de 2022), Señala Rectora presencia de bloque negro en paro de la UAQ, https://andresestevez.mx/magazine/noticias/item/41280-senala-rectora-presencia-de-bloque-negro-en-paro-de-la-uaq

Morales, B. (2017). ¿Violencia o violencias en la universidad pública? Una aproximación desde una perspectiva sistémica. El Cotidiano, 39-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32553518005

Moreno, L. (2014). Discriminación y violencia contra jóvenes universitarias. Género y Salud en cifras, 27-37. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/249316/Discriminacionyviolenciacontralas_.pdf

Panorama Queretano, (21 de octubre de 2022), ¿Un “Bloque Negro” En La UAQ?, https://panoramaqueretano.com/opinion/un-bloque-negro-en-la-uaq/

Ross, J., (2020). Impacto de las paralizaciones estudiantiles en el rendimiento académico y la vida estudiantil, en ingenierías y ciencias, caso FCFM, Tesis para optar al grado de Magíster en Ciencias de la Ingeniería, mención Matemáticas Aplicadas, Universidad de Chile, Santiago, disponible en: https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/176977/Impacto-de-las-paralizaciones-estudiantiles-en-el-rendimiento-acad%c3%a9mico-y-la-vida-estudiantil.pdf?sequence=1&isAllowed=y,

Scott, J., (2003). Los dominados y el arte de la resistencia: discursos ocultos J. Aguilar Mora, Trans., Era.

Trejo, A., (14 de noviembre de 2022), Paros estudiantiles, pintas en muros, espacios, comunidades y la necesidad de repensar lo que sucede en la actualidad, UNAM, México, https://www.iis.unam.mx/blog/wp-content/uploads/2022/11/etica_nov.pdf

UAQ. (2019). Primer Informe. Dra. Teresa García Gasca. Querétaro: UAQ. https://rectoria.uaq.mx/index.php/informes/1er-informe

UAQ. (2024). Sexto Informe. Dra. Teresa Gasca. Querétaro: UAQ.

Universal, (El); (27 de mayo de 2023). La UAQ en el 9º lugar del Ranking de Mejores Universidades 2023, https://www.eluniversalqueretaro.mx/orgullo-queretano/la-uaq-en-el-9o-lugar-del-ranking-de-mejores-universidades-2023/#:~:text=La%20Universidad%20Aut%C3%B3noma%20de%20Quer%C3%A9taro,obtuvo%20un%20puntaje%20de%209.44.

Varela, H. (2019). Las universidades frente a la violencia de género. El caso de la Universidad Autónoma de Guanajuato. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2395-91852020000100208

Villa., F., (2010), “Paradojas y violencia: tensiones de la escuela posmoderna”, Revista de Educación, 541-553. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=119551

Xavier, N., (16 de julio de 2023); Comunicación personal.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Joshua Muciño Ordaz, Joshua Crisóstomo García, Oliva Solís Hernández