Abstract
This text aims to make an analysis of three films of Mexican cinema, two of which belonged to the well-known “golden era”, the films that will be taken up throughout this writing are: “Enamorada” by director Emilio “Indio” Fernández, “Nosotros los Pobres” directed by Ismael Rodríguez and finally “El sinvergüenza” by José Díaz Morales. The purpose of this study is to observe the continuities in the dynamics, roles, behavioral models, and gender violence to which women have been subjected throughout history.
References
Berbel, S. (2004). Sobre género, sexo y mujeres. El periódico feminista. 2-4. https://www.accionculturalcristiana.org/html/revista/r109/109gene.pdf
Gallegos Vargas, J. L., & Iraís Rivera, G. (2018). Luces, cámara, acción: la participación de las mujeres en el cine mexicano. In X Congreso virtual sobre Historia de las Mujeres (pp. 265-280). Archivo Histórico Diocesano de Jaén. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=729878
Galtung, J. (2016). La violencia: cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia, (183), 147-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797
Monsiváis, C. (2006). El cine mexicano. Bulletin of Latin American Research, 25(4), 512–516. https://doi.org/10.1111/j.1470-9856.2006.209_3.x
Sotelo, G., & Domínguez, M. P. D. (2014). Cosificación femenina en la era del capitalismo tardío. Ciencia administrativa, (1), 40-50. https://www.uv.mx/iiesca/files/2014/09/05CA201401.pdf
Táutiva, J. (2021). La mujer a través del cine mexicano de la época de oro [Ponencia]. La mujer a través del cine mexicano en la época de oro, Ciudad de México, México. https://www.facebook.com/EduContUNAM/videos/405147187647121
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 María Paola Ruíz Valdivia, César Ismael González Herrera, Wendy Eugenia López García