The sociology of culture: notes for its teaching
PDF (Español)

Keywords

Sociology of Culture
Cultural Sociology
Data Analysis
Epistemology
Methodological Tools Sociología de la Cultura
Sociología Cultural
Análisis de Datos
Epistemología
Herramientas Metodológicas

How to Cite

Pérez Gallo, V. H., Martínez Tena, A. de la C., & Expósito García, E. (2024). The sociology of culture: notes for its teaching. Interconectando Saberes, (17), 59–70. https://doi.org/10.25009/is.v0i17.2863

Abstract

The article aims to offer sociology students epistemological and didactic elements of the sociology of culture as a dynamic and relevant discipline for the analysis of contemporary social phenomena and emphasizes the importance of the analysis of production, reproduction, and transformation of culture in different social contexts. Various methodological strategies are suggested for its teaching and it correlates with the scenarios from which the investigations are carried out. The importance of using concrete and current examples that are linked to the students' experience and the need to present the discipline in a relevant and updated way to encourage their active participation for the development of analytical and research skills is highlighted. It seeks to promote a deeper understanding of culture and its influence on society, preparing students to face the social and cultural challenges of their environment.

https://doi.org/10.25009/is.v0i17.2863
PDF (Español)

References

Alexander, J. C. (1995). Las teorías sociológicas desde la Segunda Guerra Mundial. Análisis multidimensional, Editorial Gedisa, Barcelona.

Alexander, J. C. (2000). Sociología cultural: formas de clasificación en las sociedades complejas, Editorial Anthropos, México, D. F.

Bourdieu, P. (1988). Cosas dichas, Gedisa, Buenos Aires.

Bourdieu, P. (1992). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Editorial ANAGRAMA, Barcelona.

Bourdieu, P. (2000). Cuestiones de Sociología, Ediciones Itsmo, S. A., Madrid

Cruz, D. R. (2014). Los significados culturales sobre la naturaleza en tres asentamientos santiagueros, Tesis de Doctorado en Ciencias Sociológicas, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Durkheim, E. (1986). Las reglas del método sociológico. Fondo de Cultura Económica, México.

García Canclini, N. (1991). Los estudios culturales de los 80ª los 90: perspectivas antropológicas y sociológicas en América Latina. Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (24), 9-26.

Gómez, M. (2018). Eficacia simbólica en museos. Públicos y significados en el consumo de los servicios culturales.

Martínez Tena, A. & Expósito García, E. (2022). Sociología y cultura. En Sociología en Cuba. Reflexiones teóricas, investigación y enseñanza. (Coord) Arisbel Leyva Remon y Alicia de la C Martínez Tena. Editorial Ciencias Sociales, Cuba.

Pérez Gallo, V. H. (2014). Identidad masculina, prácticas homosocializadoras e infancia. Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias Sociológicas. Universidad de Oriente.

Pérez Gallo, V. H. (2015) Las masculinidades: una visión desde el enfoque dramatúrgico de Goffman. Espacio Abierto, Cuaderno Venezolano de Sociología. 24(1), 93-112.

Pérez Gallo, V. H., & Espronceda Amor, M. E. (2017). La construcción ritual de la identidad de género en la infancia: estudio de caso en Moa, Cuba. Revista La Tercera Orilla, (18), 10-24.

Ramírez, M, J; Martínez, T A. (2019). Televisión de proximidad en Cuba: ¿Cultural?. Ediciones enVivo, La Habana

Weber, M. (1971). Economía y Sociedad. T I. Editorial Ciencias Sociales, la Habana.

Williams, R. (2004). Hacia una sociología de la cultura. En Sociología de la Cultura. T I. Editorial Félix Varela, La Habana.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Victor Hugo Pérez Gallo, Alicia de la Caridad Martínez Tena, Elpidio Expósito García