The civic democracy or democracy of responsibilities
Portada Dossier 2
PDF (Español)

Keywords

Democracia Cívica
Derechos
Obligaciones
Comportamientos Cívicos y Ciudadanos
Responsabilidades Democracy
Rights
Obligations
Civic and citizen behaviors
Responsibilities

How to Cite

Rodríguez Edeza, M. Ángel, & Martínez Pérez, A. M. (2025). The civic democracy or democracy of responsibilities: The construction of the democratic citizen. Interconectando Saberes, (Dossier2), 71–87. https://doi.org/10.25009/is.v0iDossier2.2929

Abstract

The initial challenge is distinguishing between obligations and responsibilities: the former are legal, while the latter are cultural. This project introduces the concept of civic democracy or democracy of responsibilities, focusing on analyzing the extent to which citizens are democratically committed, not only to their rights but also to their responsibilities. Democracy is usually approached from the perspective of the authorities' obligations and citizens' rights, but little attention is given to citizens' responsibilities, often limited to political actions such as voting or protesting, sometimes under obligation. However, a quality democracy must go beyond these limits, fostering citizens who are responsible for their civic and political duties and culturally prepared. In Mexico, for example, some local legislations include the Bando de Policía y Buen Gobierno (Police and Good Governance Code). This project aims to analyze how far citizens take responsibility for their democracy beyond what is established by law and explore ways to encourage this commitment. To achieve this, a non-probabilistic survey was conducted with 241 adult citizens in Culiacán, Sinaloa, Mexico, evaluating minimum political, civic, and citizen behaviors necessary for a quality democracy. The results show that, although many citizens fulfill their minimum obligations, the majority do not fully assume the necessary responsibilities, making it difficult for democracy not only to thrive but also to sustain and evolve in a sustainable way.

https://doi.org/10.25009/is.v0iDossier2.2929
PDF (Español)

References

Acemoglu, D., & Robinson, J. A. (2012). Por qué fracasan los países: Los orígenes del poder, la prosperidad y la pobreza. Madrid, España: Deusto Ediciones.

Alcántara, M. (2008). La calidad del liderazgo político en países andinos. En Conferencias Magistrales, Partidos Políticos y Calidad de la Democracia. Seminario Internacional (pp. xx-xx). México: IFE.

Almond, G., & Verba, S. (1970). La cultura cívica: Estudio sobre la participación política democrática en cinco naciones (1.ª ed.). Madrid, España: Fundación Foesa.

Barreda, M. (2010). Accountability y calidad de la democracia en América Latina: Un análisis comparado. En Congreso de la Asociación de Estudios Latinoamericanos. Canadá.

Bobbio, N. (1976). La teoría de las formas de gobierno en la historia del pensamiento político (2.ª ed., Vol. 1). México: Fondo de Cultura Económica.

Briceño V., G. (2021). Cultura de la legalidad. Recuperado el 21 de enero de 2025, de Euston96: https://www.euston96.com/cultura-de-la-legalidad/

Campbell, D. (2006). What is education’s impact on civic and social engagement? En Measuring the Effects of Education on Health and Civic Engagement: Proceedings of the Copenhagen Symposium (pp. 25-126). Paris: OECD.

Dahl, R. A. (1999). La democracia: Una guía para los ciudadanos. Madrid: Taurus.

Diamond, L., & Morlino, L. (2004). The quality of democracy: An overview. Journal of Democracy, 15(4), xx-xx.

Ehrlich, T. (2000). Civic responsibility and higher education. Canadá: Rowman & Littlefield Publishers.

Ferrajoli, L. (2001). Los fundamentos de los derechos fundamentales. Madrid: Taurus.

Gilas, K. M. (2012). Un estudio de la calidad de la democracia mexicana. En Biblioteca Jurídica Virtual del Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM. México.

Habermas, J. (1998). Facticidad y validez: Sobre el derecho y el Estado democrático de derecho en términos de teoría del discurso. Madrid: Trotta.

Hodgson, G. (2011). ¿Qué son las instituciones? Revista CS, 8, 17-53.

Inglehart, R. (2001). Modernización y postmodernización: El cambio cultural, económico y político en 43 sociedades. Madrid: CIS/Siglo XXI.

Levine, D. P. (2011). The capacity for civic engagement: Public and private worlds of the self. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230118157

Lucas, P. V. (1977). Principios de ciencia política (Tomo 1). Madrid: Tecnos.

Marshall, T. H. (1992). Ciudadanía y clase social. Madrid: Alianza.

Marx, K. (2010). Contribución a la crítica de la economía política (Ed. original 1864). Madrid: Biblioteca Nueva.

Michels, R. (2008). Los partidos políticos: Un estudio sociológico de las tendencias oligárquicas de la democracia moderna. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Mills, C. W. (1956). The power elite. New York: Oxford University Press.

Meisel, J. (1975). El mito de la clase gobernante: Gaetano Mosca y la élite. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Morlino, L. (2008). Cambios hacia la democracia: Actores, estructuras, procesos. México: Siglo XXI Editores.

Ramírez N., A. (2019). Democracia y élites. El Heraldo. Recuperado el 19 de mayo de 2019, de https://www.elheraldo.co/columnas-de-opinion/alfredo-ramirez-nardiz/democracia-y-elites-633246

North, D. (1993). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. México: Fondo de Cultura Económica.

Ortiz, R. (2005). Institucionalismo y sistemas de gobierno en América Latina: La Escuela de Heidelberg y su enfoque histórico-empírico. Revista Gobernanza, 53-65. México: UNAM.

Pareto, V. (1978). Les systèmes socialistes (1902-1903) (4.ª ed.). Ginebra: Droz.

Pareto, V. (1848). Les systèmes socialistes. Manifiesto Comunista (pp. 60-61).

Prats, J. (2003). El desarrollo posible, las instituciones necesarias. Revista Gobernanza, 47. Asociación Internacional para la Gobernanza, la Ciudadanía y la Empresa.

Rivas Leone, J. (2003). El neoinstitucionalismo y la revalorización de las instituciones. Reflexión Política, 5(9), 37-46.

Rodríguez-Edeza, M. Á. (2018). Una nueva forma de medir la calidad de la democracia: La democracia legal o constitucional. Debates, 12(1), 61-86.

Sartori, G. (1969). Democrazia e definizioni. Bolonia: Il Mulino.

Schmitter, P. C., & Karl, T. (1993). What democracy is and is not. En L. Diamond & M. Plattner (Eds.), The Global Resurgence of Democracy (pp. 39-52). Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Waldinger, R. J., & Schulz, M. S. (2016). The long reach of nurturing family environments: Links with midlife emotion-regulatory styles and late-life security in intimate relationships. Psychological Science, 27(11), 1443-1450. https://doi.org/10.1177/0956797616661556

Schumpeter, J. (1942). Capitalismo, socialismo y democracia. Barcelona: Orbis.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Manuel Ángel Rodríguez Edeza, Alma Mayrén Martínez Pérez