Didactic Strategies and Methodologies from a Critical Perspective
PDF (Español)

Keywords

Strategies
Didactics
Methodology
Thinking
Emancipation
Criticality Estrategias
Didácticas
Metodología
Pensamiento
Emancipación
Criticidad

How to Cite

Ferrer Cruz, J. E. (2025). Didactic Strategies and Methodologies from a Critical Perspective: An Analysis of Teaching Practice. Interconectando Saberes, (19), 43–52. https://doi.org/10.25009/is.v0i19.2930

Abstract

This paper explores the didactic strategies and methodologies used by teachers to promote a critical and emancipatory education. The importance of adapting the official curriculum to the needs of the context is analyzed, considering the characteristics of the students and their community. Many teachers use strategies such as project-based learning, online research, primary source analysis, and collaborative work to promote active student participation. These strategies aim to challenge the traditional teaching model, promoting critical thinking and deep reflection. The importance of critical reflection and self-evaluation in the learning process is emphasized. The resistance to change by some teachers and parents also presents itself as an obstacle to the implementation of a critical pedagogy. Despite the challenges, the importance of training and developing critical thinking is emphasized.

https://doi.org/10.25009/is.v0i19.2930
PDF (Español)

References

Díaz-Barriga, F. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista (2ª ed.). McGraw-Hill.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Giroux, H. A. (1990). Los profesores como intelectuales: Hacia una pedagogía crítica de la enseñanza. Paidós.

Habermas, J. (1999). Teoría de la acción comunicativa I: Racionalidad de la acción y racionalización social. Taurus.

Mansilla, S., & Beltrán, M. (2013). Estrategias didácticas para la enseñanza en la educación superior. Universidad Católica de la Santísima Concepción.

Martí, J. (1891). Nuestra América. Ediciones Cátedra.

Martínez, G. G. (2022). Didáctica crítica: Características y objetivos. Revista Iberoamericana de Educación, 88(1), 103-120.

Ministerio de Educación Pública. (2013). Plan para la Transformación de la Educación de Oaxaca (PTEO) 2011-2020. Secretaría de Educación Pública. https://www.gob.mx/sep

Morles, Víctor. (2002). Sobre la metodología como ciencia y el método científico: un espacio polémico. Revista de Pedagogía, 23(66), 121-146.

Secretaría de Educación Pública. (2022). Plan de estudios 2022: Educación básica mexicana.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 José Efraín Ferrer Cruz