Proposal for the development of a support tool for anxiety diagnosis in the TECNM-Tuxtepec community
PDF (Español)

Keywords

Ansiedad
Diagnóstico
Herramienta
Beck
TIC’s Anxiety
Diagnosis
Tool
Beck
ICTs

How to Cite

Valeriano Orozco, M., Villalobos Serrano, J. A., Ferrer Cruz , J. E., Villalobos Serrano, A., Baranda Moreno, M. Y., & Musule Alfaro, A. (2025). Proposal for the development of a support tool for anxiety diagnosis in the TECNM-Tuxtepec community. Interconectando Saberes, (19), 191–202. https://doi.org/10.25009/is.v0i19.2935

Abstract

In the current context, Information and Communication Technologies (ICTs) have revolutionized multiple aspects of society, playing a crucial role in areas such as education, health, and information management. These tools not only facilitate access to data, but also offer innovative solutions to approach complex problems. In the educational field, in particular, ICTs have allowed the implementation of effective strategies to improve both the learning process and the overall well-being of students. One of the most relevant problems in higher education is the mental health of students. Factors such as academic demands, social and family pressures, as well as personal expectations, contribute significantly to the increase in conditions such as anxiety. In this context, educational institutions face the challenge of implementing tools and strategies that allow them to diagnose, manage, and approach this problem effectively.

https://doi.org/10.25009/is.v0i19.2935
PDF (Español)

References

Bodnar, D. (2021, 28 de enero). ¿Qué es un navegador web? Avast Academy. https://www.avast.com/es-es/c-what-is-a-web-browser

Camacho Ramírez, W. M., Vera Castro, Y. K., & Mendez Palomeque, E. D. (2018). TIC: ¿Para qué? Funciones de las tecnologías de la información. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 2(3), 680-693. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(3).julio.2018.680-693

Castillo Riquelme, V., Cabezas Maureira, N., Vera Navarro, C., & Toledo Puente, C. (2021). Ansiedad al aprendizaje en línea: Relación con actitud, género, entorno y salud mental en universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1284

Chacón Delgado, E., Xatruch De la Cera, D., Fernández Lara, M., & Murillo Arias, R. (2021). Generalidades sobre el trastorno de ansiedad. Cúpula, 35(1), 23-36. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v35n1/art02.pdf

Leonardo Gómez, J., Acevedo Flores, K., Cano Tapia, K., Ildefonso De la Cruz, F., Mosquera Torres, D., & Castillo Blanco, R. (2023, 18 de octubre). Adaptación y validación del Inventario de Ansiedad de Beck en jóvenes peruanos. Liberabit, 29(2). https://doi.org/10.24265/liberabit.2023.v29n2.715

Mayorga Vásquez, L. C., Riccardi Martillo, G. A., Bermeo Almeida, O. X., & Guevara Arias, V. I. (2022). Sistema web para los procesos administrativos y de producción en viveros del Cantón Milagro. Ingeniería y sus Alcances, 6(16), 200-213. https://doi.org/10.33996/revistaingenieria.v6i16.100

Padrós Blázquez, F., Montoya Pérez, K. S., Bravo Calderón, M. A., & Martínez Medina, M. P. (2020). Propiedades psicométricas del Inventario de Ansiedad de Beck (BAI, Beck Anxiety Inventory) en población general de México. Ansiedad y Estrés, 26(2-3), 181-187. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2020.08.002

Pons Rybakov, P. (2022, 26 de septiembre). Factores de riesgo asociados a la ansiedad en estudiantes universitarios españoles. Repositorio Institucional UIB. http://hdl.handle.net/11201/159745

Quevedo Calva, Y. M., Alulima Palacios, V. M., & Tapia Peralta, S. R. (2023). La ansiedad en el proceso educativo de los estudiantes: Un desafío para el rendimiento y el bienestar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 2922-2935. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6386

Red Hat Inc. (2023, 15 de marzo). ¿Qué es una arquitectura de aplicaciones? Red Hat. https://www.redhat.com/es/topics/cloud-native-apps/what-is-an-application-architecture

Riera Murillo, M. L. (2020, enero). Ansiedad y su influencia en el rendimiento académico de una estudiante. Universidad Técnica de Babahoyo. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/7749

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Meztli Valeriano Orozco, José Alberto Villalobos Serrano, José Efraín Ferrer Cruz , Antonio Villalobos Serrano, Miryam Yanit Baranda Moreno, Alioth Musule Alfaro