Abstract
The generation of the thumb (Brooke, 2002), so called for using the thumb to type in the tools of mobile Information and Communication Technologies (ICT), when writing and reading in texting language requires speed, simplicity and economy, that makes that, in many occasions, the interlocutors prefer to leave aside the grammar and orthographic rules in search of a greater communicative effectiveness. The texting language does not present grammatical rules or structure and its meaning is contextual (Betti, 2012).References
Acosta Moré, I. (2009). La comprensión lectora, enfoques y estrategias utilizadas durante el proceso de aprendizaje del idioma español como segunda lengua. (Tesis doctoral). Recuperada de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/4969/1/1870914x.pdf
Aziz, S., Shamim, M., Aziz, M., & Avais, P. (2013). The Impact of Texting/SMS Language on Academic Writing of Students- What do we need to panic about? Retrieved from http://www.elixirpublishers.com/articles/1360068938_55%20%282013%29%2012884-12890.pdf
Betti, S. (2012). La jerga juvenil de los SMS. Recuperado de http://www.ciberso ciedad.net /archivo/articulo.php?art=226-48k
Brooke, J. (abril 30 de 2002). Youth Let Their Thumbs Do the Talking in Japan. The New York Times. Retrieved from: http://www.nytimes.com/2002/04/3 0/world/youth-let-their-thumbs-do-the-talking-in-japan.html
Camacho Madrigal, O. E. (2013). Ola k ase: escribiendo O k ase, comunicarse en tiempos digitales. Recuperado de http://entretextos.leon.uia.mx/num/15/PDF/ENT15-1.pdf
Cárdenas Espinoza, K; Guevara Benítez, Y; (2013). Comprensión lectora en alumnos de secundaria. intervención por niveles funcionales. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 5 (1) 67-83. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=282227878006
Cassany, D., Sala Quer., J. & Hernández, C. (2008). Escribir "al margen de la ley": prácticas letradas vernáculas de adolescentes catalanes. Recuperado de http://www.lllf.uam.es/clg 8/actas/pdf/paperCLG21.pdf
Choudhury, M., Saraf, R., Jain, V., Mukherjee, A., Sarkar,S., & Basu, A. (2007). Investigation and modeling of the structure of texting language. Retrieved from http://research.microsoft.com/apps/pubs/default.aspx?id=117816
Clavijo Cruz, J., Maldonado Carrillo., A. T. & Sanjuanelo Cuentas, M. (2011). Potenciar la comprensión lectora desde la tecnología de la información. Recuperado de http://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4495483
Crystal, D. (2008). Txtng The Gr8 Db8. New York: Oxford University Press.
Diario Oficial de la Federación. (2011). Acuerdo 596. Recuperado de http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5205518&fecha=19/08/2011
Duarte Cunha, R. (2012). La enseñanza de la lectura y su repercusión en el desarrollo del comportamiento lector (Tesis doctoral). Recuperada de http://dspace.uah.es/dspace/hand le/10017/15281
Gordillo Alfonso, A., & Flórez, M. P. (2009). Los niveles de comprensión lectora: hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Recuperado de http://revistas.lasalle.edu.co /index.php/ap/article/viewFile/1048/953
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2010). ¿Cómo está la educación secundaria en México? Recuperado de http://www.inee.com.mx/pdf/secundarias.pdf
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2012). Cómo se leen textos continuos. Recuperado de http://www.inee.com.mx/pdf/secun darias.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2000). Informe sobre la educación en el mundo 2000. Madrid: Autor.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (s/a). El programa PISA de la OCDE Qué es y para qué sirve. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/397 30818.pdf
Pérez Zorrilla, M. J. (2005). Evaluación de la comprensión lectora: dificultades y limitaciones. Recuperado de http://www.ince.mec.es/revistaeducacion/re2005/re2005_10.pdf
Secretaria de Educación Pública. (2011). Plan de estudios 2011. Educación Básica. México: Autor.
Sutherland, J. (11 November 2002). Cn u txt?. The Guardian. Retrieved from http://www.theg uardian.com/technology/ 2002/nov/11/mobilephones2
Varnhagen, C. K., McFall. K., & Pugh, P. (2009). lol: new language and spelling in instant messaging. Retrieved from http://www.psych.ualberta.ca/~varn/ Documents/Varnhag enMcFall2010.pdf
Vosloo, S. (2009). The effects of texting on literacy: Modern scourge or opportunity? Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/be71/b2c71dfb0 05f218cf08 0e5df1daab4d120a3.pdf
Wittgenstein, L. (1922). Tractatus logico‐philosophicus. Recuperado de http://www.ub.ed u/procol/sites/default/files/Wittgenstein_Tractatus_logico_philosophicus.pdf