Social dimension of the teaching practice. Comparative study between the University of Cienfuegos (Cuba) and the Autonomous University of the State of Hidalgo (Mexico)
Número 7, Año 4
PDF (Español)

Keywords

Estudio comparado
TIC
práctica docente Comparative study
ICT
teaching practice
Cuba
Mexico

How to Cite

George Reyes, C. E. (2019). Social dimension of the teaching practice. Comparative study between the University of Cienfuegos (Cuba) and the Autonomous University of the State of Hidalgo (Mexico). Interconectando Saberes, (7). https://doi.org/10.25009/is.v0i7.2612

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) are tools that have been gradually integrated into the pedagogical activities carried out by teachers with the premise that they will produce changes in the way curricular contents are taught, however, suppose that In all educational institutions there is a sufficient technological infrastructure to carry out this activity, or that devices that are available are used efficiently, it is risky. With the purpose of assessing the way in which ICTs have been integrated into teaching practice, George and Veytia (2017) designed the ITIC-PD model (Integration of ICT in Teaching Practice) that allows identifying the levels in different dimensions those that incorporate technologies in educational work. The objective of this research was to compare the approach of teachers to ICT infrastructure from the Social Dimension of this model and if these approaches are producing pedagogical changes, a questionnaire was used and interviews were conducted with teachers from two Latin American universities. The findings showed that even though there are notable differences regarding the technological infrastructure with both institutions, they do not generate transcendental pedagogical changes, so it is concluded that presupposing that the presence of technologies entails an educational transformation by itself is a fallacy.

https://doi.org/10.25009/is.v0i7.2612
PDF (Español)

References

Alfaro, A., Fernández, M., y Alvarado, R. (2014). El uso de las TIC en la formación permanente del profesorado para la mejora de su práctica docente, Revista científica electrónica de educación y comunicación en la sociedad del conocimiento, Época II, Núm. 14, recuperado de: http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/numero141/Articulos/Formato/190.pdf

Bereday, G. (1968). El método comparativo en pedagogía. Barcelona: Editorial Herder.

Bourdieu, P. (2012): La distinción. Criterio y bases sociales del gusto, Madrid, Editorial Taurus.

Bray, M. Adamson, B. y Mason, M. (2010). Educación comparada. Enfoques y Métodos. México: Granica.

Bray, M. y Thomas, R. (1995). Levels of comparision in educational studies: Different Insights literatures and the value of multilevel analisys. Harvard Educational Review, Vol 65, No. 63, pp. 472-490, recuperado de:http://hepgjournals.org/doi/abs/10.17763/haer.65.3.g3228437224v4877

Cabero, J. (2012). Las redes sociales en el entramado educativo de la Web. 2.0. En Navas, E. Web 2.0 Innovación e investigación educativa, pp. 21-28. Caracas: Univ. Metropolitana.

Cabero, J. (2014). Formación del profesorado universitario en TIC. Aplicación del Método Delphi para la selección de los contenidos formativos. Educación XX1, Vol. 17, No. 1, pp. 111-131, recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/706/70629509005.pdf

Casillas, M., Ramírez, A., Carvajal, M., y Valencia, K. (2016). La integración de México a la sociedad de la información. En C. E. Téllez (Ed.), Derecho y TIC. Vertientes actuales. México: Infotec.

Cela, J., Esteve, V., Mon, González, F. y Gisbert, M. (20127). El docente en la sociedad digital: una propuesta basada en la pedagogía transformativa y en la tecnología avanzada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, Vol. 21, No. 1, recuperado de: http://www.redalyc.org/html/567/56750681020/

Clayson, D. y Haley, D. (2013). An introduction to multitasking and texting: Prevalence and impact on grades and GPA in marketing classes. Journal of Marketing Education, No. 35, pp. 26–40, recuperado de: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0273475312467339

Cook, T. y Rechardt, Ch. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Ediciones Morata.

Creswell, J. y Plano, V. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Denzin, N. y Lincoln, Y (2012). Manual de investigación cualitativa. Madrid: Gedisa.

Díaz, F. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc Graw Hill.

George, C. y Veytia, M. (2017). Nativos y migrantes digitales, riesgo de una conceptualización simplista, En Desafíos de la cultura digital para la educación. Chávez, B., González, R. y Lay, I. Jalisco: UDGvirtual, recuperado de: http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/eureka/pudgvirtual/desafios_cultura_digital.pdf

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research. Nueva York: Aldine de Gruyter.

Gould, S., Cox, A. y Brumby, D. (2016). Diminished control in crowdsourcing: An investigation of crowdworker multitasking behavior. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, Vol. 23, No. 3, Article 19, recuperado de: http://discovery.ucl.ac.uk/1482232/1/gould-et-al-crowdsourced-interruption-tochi.final.pdf

Hilker, F. (1964). La pedagogie comparée. Introduction à son historie, sa théorie et sa practiqué. Paris: Institut Pédagogique National.

http://www.unesco.org/new/es/unesco/themes/icts/lifelong-learning/higher-education/

Landman, T. (2011). Política comparada: una introducción a su objeto y métodos de investigación. Madrid: Alianza Editorial.

Lizarazo, D. y Andión, M. (2013). Símbolos digitales. Representaciones de las TIC en la comunidad escolar. México: Siglo XXI Editores.

OEI (2018). Estudio sobre la inclusión de las TIC en los centros educativos de aulas fundación telefónica, Madrid: España, recuperado de: https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/635/

Ramírez, A. y Casillas, M. (2015). Los saberes digitales de los universitarios. En J. Micheli. Educación virtual y universidad, un modelo de evolución. pp. 77-106. Serie Estudios Biblioteca de Ciencias Sociales y Humanidades. México: Universidad Autónoma Metropolitana, recuperado de: https://www.uv.mx/personal/albramirez/files/2015/06/saberes_digitales_uam.pdf

Raventós, F. (1983). El fundamento de la metodología comparativa en educación. Edu¬car Pedagogía comparada. No. 3, pp. 61-75. Universidad Autónoma de Barcelona: Centro de Pedagogía Comparada. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/42058/89969.

Ravizza, S., Uitvlugt, M. y Fenn, K. (2016). Logged In and Zoned Out: How Laptop Internet Use Relates to Classroom Learning. Psychological Science, Vol. 1, No. 10. Michigan State University, Sage: Michigan, recuperado de: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797616677314?journalCode=pssa

Schriewer, J. (1993): El método comparativo y la necesidad de externalización: criterios metodológicos y conceptos sociológicos, en J. Schriewer y F. Pedró (Eds.), Manual de educación comparada (Vol. II) Teorías, investigaciones, perspectivas, pp. 189-251. Barcelona: Pomares-Corredor.

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid: Morata.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquía: Colombia.

Vargas, A. (1995). Estadística descriptiva e inferencial. Servicio de publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha: Madrid.