Innovative learning strategies applied in the Educational Experience: How to apply Statistics in research projects, integrated in the EMINUS 4 and TEAMS platforms (Universidad Veracruzana)
PDF (Español)

Keywords

Procesos educativos innovadores
Aprendizaje basado en problemas
Estrategias innovadoras
enfoque por competencias
Modalidad Virtual-EMINUS-Teams Innovative educational processes
Problem-based learning
Innovative strategies
Competency approach
Virtual-EMINUS-Teams Modality

How to Cite

Del Callejo Canal, D. D., Canal Martínez, M. E., & Hákim Krayem, M. R. (2022). Innovative learning strategies applied in the Educational Experience: How to apply Statistics in research projects, integrated in the EMINUS 4 and TEAMS platforms (Universidad Veracruzana). Interconectando Saberes, (13), 85–99. https://doi.org/10.25009/is.v0i13.2707

Abstract

The pedagogical-methodological intervention of the design of innovative strategies applied to the Educational Experience is presented, How to apply Statistics to Research projects? Belonging to the Free Choice Training Area (AFEL), taught in the school period January-February 2021. For the first time this intervention was integrated into virtual environments through the EMINUS 4 platform of the Universidad Veracruzana and Teams. The significant results obtained show that 89% of all students accredited, evidencing that they are capable of applying and recognizing the importance of Statistics in research projects, contributing to their comprehensive training with suitable skills to enter the labor field.

https://doi.org/10.25009/is.v0i13.2707
PDF (Español)

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior [ANUIES] (2018). Visión y acción 2030. Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. https://visionyaccion2030.anuies.mx/Vision_accion2030.pdf

de la Fuente Sánchez, D., Hernández Solís, M., y Pra Martos, I. (2013). El Mini video como Recurso Didáctico en el Aprendizaje de materias cuantitativas. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 16(2), pp. 177-192. Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia Madrid, Organismo Internacional. https://www.redalyc.org/pdf/3314/331429869008.pdf

Del Callejo-Canal, D.; Canal-Martínez, M. y Hákim, R. (2020). Desarrollo del pensamiento estadístico en estudiantes de nivel superior a través de una Experiencia Educativa. Revista Educación Matemática. 32(2). https://www.revista-educacion-matematica.org.mx/revista/volumen-32-numero-2-agosto-2020/

Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. En la educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid, España: Santillana/UNESCO. pp. 91-103.

Franklin, C. A., Bargagliotti, A. E., Case, C. A., Kader, G. D., Scheaffer, R. L., y Spangler, D. A. (2015). Statistical education of teachers (SET). www.amstat.org/education/SET/SET.pdf

García, M. (2014). Uso instruccional del video didáctico. Revista de Investigación, 38 (81) pp. 43-67. Universidad Pedagógica Experimental. Libertador Caracas, Venezuela.

Garfield, J., del Mas, R., y Chance, B. (2003). The Web-based ARTIST: Assessment Resource Tools for Improving Statistical Thinking. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, (April). https://publication/uuid/F567FA34-BCC6-49A2-A6EC-8BC6BC88BFDC

González Castro, C. y Cruzat Arryagada, M. (2017). Innovación educativa: La experiencia de las carreras pedagógicas en la Universidad de Los Lagos, Chile. Educación XXVIII (55), septiembre 2019, pp. 103-122. https://doi.org/10.18800/educacion.201902.005

Mejía, M. R. (2000). La integración curricular una propuesta de transformación educativa. Ponencia presentada al 2° Encuentro de Experiencias Educativas de Innovación, 11 y 12 de septiembre de 2000, Bucaramanga, Colombia. Fe y Alegría – Universidad Autónoma de Bucaramanga.

Mestres, L. (2008). La alfabetización digital de los docentes. [Educaweb.com]. http://www.educaweb.com/noticia/2008/12/01/alfabetizacion-digital-docentes-3349/

Moreno O. Tiburcio. (2012). La evaluación de competencias en educación. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2012000200010

Organizacion para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE] (2018). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos. Resultados PISA. http://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2016). Innovación Educativa. Serie Herramientas de apoyo para el trabajo docente. https://repasopcmasumet.files.wordpress.com/2018/09/art-unesco-innovaciones-educativas-e-metodologc3ada-4-innov-educ.pdf

RStudio Team (2020). RStudio: Integrated Development for R. RStudio, PBC, Boston, MA http://www.rstudio.com/

Secretaria de Educación Pública [SEP]. Modelo Educativo (2016). https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/114501/Modelo_Educativo_2016.pdf

Solano F. Isabel y Sánchez V., Mª Mar. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: El Podcast Educativo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36). pp. 125-139. Universidad de Sevilla, España. https://www.redalyc.org/pdf/368/36815128010.pdf

Soto, R. Armando. (2012). El plagio y su impacto a nivel académico y profesional. Revista electrónica semestral. 2(1), Costa Rica. http://revistaebci.ucr.ac.cr

Universidad Veracruzana. (2020a) Pautas para la planeación flexible de Experiencias Educativas. México. https://www.uv.mx/desarrollocurricular/files/2020/05/Planeación-Flexible-de-una-EE-DIE.pdf

Universidad Veracruzana. (2020b). Desarrollo curricular e Innovación educativa. México. https://www.uv.mx/desarrollocurricular/innovacion-educativa/

Universidad Veracruzana. (2020c). Coordinación de Aprendizaje basado en problemas. Introducción. https://www.uv.mx/abp/introduccion/

Weiland, T. (2017). Problematizing statistical literacy: An intersection of critical and statistical literacies. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 33–47. https://doi.org/10.1007/s10649-017-9764-5

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Mónica Rubiette Hákim Krayem, Diana Donají Del Callejo Canal, Margarita Edith Canal Martínez