Teachers facing Covid-19
PDF (Español)

Keywords

Remote attendance
WhatsApp
attitude
appropriation
digital skills. Presencialidad remota
WhatsApp
Actitud
Apropiación
Competencias digitales

How to Cite

Martínez Martínez, J. E. (2022). Teachers facing Covid-19. Interconectando Saberes, (13), 75–83. https://doi.org/10.25009/is.v0i13.2739

Abstract

According to the UN (2020) the changes generated by the pandemic have affected the educational system in all its strata, but it is the teachers and governments that play the essential role in allowing diligent and adequate responses to the crisis to be managed, developing educational solutions at a distance, thanks to the rapid response of teachers and governments around the world supporting the continuity of education. In order to recognize specifically what teachers, do to face the pandemic, this mixed exploratory research was carried out with the participation of 30 teachers from the Agricultural Technical Educational Institution (INETA- Puerto Lopez -Meta), an institution with three sites in which they serve students from elementary to high school, whose population belongs mostly to the strata 1 and 2.

https://doi.org/10.25009/is.v0i13.2739
PDF (Español)

References

Aguilar-Barrientos M, S., Bustamante Z, L. F., y Cano A, J. (2017). Uso y apropiación de la taecnología de información y comunicación: dos conceptos para la negociación internacional en organizaciones productivas. Escuela de Administración de Negocios, 56-69.

Antoni-Gutiérrez, R. (2015). La generación Millennials y la nueva política. Estudios de juventud (108), 161-169.

INTEF- Instituto Nacional de Tecnologias Educativas y de Formación del Profesorado. (2017). Marco común de competencia digital docente. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/intef-competencia-digital-docente-2017.pdf

Jara-Gutiérrez, N., y Prieto Soler, C. (2018). Impacto de las diferencias entre nativos e inmigrantes digitales en la enseñanza en las ciencias de la salud: revisión sistemática. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 29(1).

López, A. (2016). El proceso de apropiación tecnológica.Aportes para su conceptualización desde la perspectiva socio-histórica. Actas de Periodismo y Comunicación, 2(1), 1-18.

Lugo-Ariza, I., Díaz del Castillo, F., y Leal Fonseca, D. (2015). Ruta de apropiación de TIC en el Desarrollo Profesional Docente. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.researchgate.net/publication/281976022_Ruta_de_apropiacion_de_TICen_el_Desarrollo_Profesional_Docente_Ministerio_de_Educacion_Nacional_de_Colombia

Organización de las Naciones Unidas (2020). Informe de políticas:La educación durante la COVID-19 y después de ella. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_spanish.pdf

Orellana, N, Almerich, G, Belloch, C, y Díaz, I. (2019). La actitud del profesorado ante las tic: un aspecto clave para la integración. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/630.pdf

Tapia-Silva, H. G. (2018). Actitud hacia las TIC y hacia su integración didáctica en la formación inicial docente. Actualidades investigativas en Educación, 18(3), 1-29.

Valencia-Molina T. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Competencias-estandares-TIC.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Jesús Eivar Martínez Martínez