International entrepreneurship experiences Colombia - Mexico
PDF (Español)

Keywords

Emprendimiento
Creatividad
Desarrollo Sustentable Entrepreneurship
Creativity
Sustainable development

How to Cite

Guzmán Coutiño, H., Martínez Herrera, B. M., Olier Restrepo, J. C., Ortiz Cano, G. C., Pulistar, B. J., & Velásquez Agudelo, N. . (2022). International entrepreneurship experiences Colombia - Mexico. Interconectando Saberes, (14), 191–202. https://doi.org/10.25009/is.v0i14.2766

Abstract

This article is a product of the development of the First International Entrepreneurship Fair "A meeting of ideas for sustainable development", promoted through inter-institutional agreements between the institutions IU Digital de Antioquia, Incubadora de Empresas Genesis for Colombia, the Chamber of Commerce of Medellin for Antioquia and Universidad Veracruzana Mexico, with the objective of promoting the development of entrepreneurship, also known as the fundamental pillar of the entrepreneurial culture established by the four institutions. Taking into account that entrepreneurship is a global issue in which the institutions are committed to promote and develop an entrepreneurial culture, through the fair the experience of teachers and the initiatives of students were made visible, making possible spaces for academic meetings and strengthening the entrepreneurial process.

https://doi.org/10.25009/is.v0i14.2766
PDF (Español)

References

Avendaño, W. R., Luna, H. O., y Quintero, L. (2020). La política colombiana de emprendimiento en educación y su impacto en el acceso al empleo de jóvenes. El Ágora USB, 20(2), 158-171.

Becerra Elejalde L. L. (2021). Inflación el dolor de cabeza de la economía de los colombianos. Portafolio, https://www.portafolio.co/revista-portafolio/inflacion-el-dolor-de-cabeza-para-la-economia-colombiana-560043

Becerra, L. (24/01/2019). Los seis proyectos que ya tiene el Centro para la Cuarta Revolución Industrial de Medellín. La República. https://bit.ly/2ykIZeQ.

Best, R. (2007). Marketing estratégico. Madrid: Pearson Educación.

Bossma, N., y Kelley, D. (2018). Global entrepreneurship monitor 2018/2019 global report. Global Entrepreneurship Research Association (GERA). Gráfica Andes.

Congreso de la República de Colombia. (2006). Ley 10l4 2006. Diario Oficial No. 46164 del 27 de enero del 2006.

Congreso de la República de Colombia. (2020). Ley 1955 del 2020. Ley 2069. Diario Oficial No. 51544 del 31 de diciembre del 2020.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (2022). DANE información para todos. Recuperado el 31 de mayo de 2022, https://www.dane.gov.co/

Fondo Emprender. (s.f.). ¿Qué es el Fondo Emprender? Servicio Nacional de Aprendizaje-SENA. http://www.fondoemprender.com/SitePages/oldQue%20es%20FondoEmprender.aspx

García-Río, E., Baena-Luna, P., Sánchez-Torné, I., y Pérez-Suárez, M. (2020). Factores condicionantes en la intención emprendedora de los estudiantes universitarios. Un estudio desde la perspectiva de género. 3C Empresa. Investigación y pensamiento crítico, 9(1), 89-107.

Gobernación de Antioquia. (sf). Plan de Desarrollo Nacional 2018-2022. Pacto por Colombia. https://www.dnp.gov.co/DNPN/Paginas/Plan-Nacional-de-Desarrollo.aspx

Grajales Escobar, J. F et al (2019). La Globalización y la importancia de las TICs en el desarrollo social. Revista Reflexiones y Saberes. Universidad Católica del Norte, Medellín Antioquia

Henao Mesa, S. L. (2019). Emprendimiento en Colombia, principales dificultades y consideraciones para sortearlas. Facultad de Ciencias Económicas Administrativas y Contables, Universidad Libre de Pereira, Pereira, Colombia. Recuperado el 27 de junio del 2022, https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/18448/Emprendimiento%20en%20Colombia%20principales%20dificultades%20y%20consideraciones%20para%20sortearlas%20SONIA%20HENAO%201088249410.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Innpulsa Colombia. (s.f.). Nuestra organización. https://bit.ly/39uFdfy

Institución Universitaria Digital de Antioquía (2022). Recuperado el 30 de abril del 2022, https://www.iudigital.edu.co/Paginas/default.aspx

López Cortés, O. A. y Moncada Prieto V. M. (2020). La Política del Emprendimiento Naranja en Colombia, Nuevas Formas de Control de la Población. Revista Republicana. Bogotá.

Ministerio de Comercio, Industria y Comercio. (2021). Ley 2069 de 2020. Recuperado el 30 de mayo de 2022, https://www.mincit.gov.co/normatividad/proyectos-de-normatividad/proyectos-de-decreto-2021/12-04-21-pd-consultorios-

Noguera, F, (2022). Colombia, el mejor país de América Latina para emprender en 2022. Portafolio. Bogotá. https://www.portafolio.co/negocios/emprendimiento/portafolio-recibe-reconocimiento-por-trabajo-con-emprendedores-567087

OCDE/CAF/CEPAL. (2018). Perspectivas económicas de América Latina 2018: Repensando las instituciones para el desarrollo, Éditions OCDE, París. http://dx.doi.org/10.1787/leo-2018-es

Patiño, J. D. (2018).El emprendimiento en Colombia, una respuesta a los retos de competitividad y desarrollo sostenible. Revista Espacios. 39, p.24. https://www.revistaespacios.com/a18v39n14/a18v39n14p24.pdf

Portafolio. (2021). El 2021, un año prometedor para los emprendedores del país. Portafolio. https://www.portafolio.co/negocios/emprendimiento/el-2021-un-ano-prometedor-para-los-emprendedores-del-pais-549691

Rodríguez-López, R., y Borges-Gómez, E. (2018). El perfil del emprendedor. Construcción cultural de la subjetividad laboral postfordista, Cuadernos de Relaciones Laborales, 36(2), 265-284.

Romo Mendoza, N. (2019). De cada 100 empresas creadas, 34 sobreviven después de cinco años. El Heraldo. Recuperado el 31 de mayo de 2022, https://www.elheraldo.co/economia/de-cada-100-empresas-creadas-34-sobreviven-despues-de-cinco-anos-667194

Tarapuez, E., Guzmán, B., y Parra, R. (2018). Factores que determinan la intención emprendedora en América Latina. Suma de Negocios, 19(9), 56-67.

Toro, J. (22 de 01 de 2021). Colombia tiene el mayor espíritu emprendedor de Latinoamérica según estudio de Ipsos. Diario La República. Recuperado el 26 de 05 de 2022.

Tunali, C. B., y Sener, S., (2019). The determinants of entrepreneurship in Turkey, Procedia Computer Science, 158, 648-652

Vargas Galeano, L (2019). Importancia, Características y Expectativas del Emprendimiento en Colombia. Universidad Cooperativa de Colombia. Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas Bucaramanga. Recuperado el 10 de marzo del 2021, https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/11691/1/2019_Importancia_caracter%C3%ADsticas%20.pdf

Vásquez, C. (2018). Educación para el emprendimiento en la universidad. Estudios de la Gestión: Revista Internacional de Administración, 2, 121-147.

Velásquez, L. N., Sayago Velásquez, J. E., y Vargas Yuncosa, J. A. (2020). (DIE) - modelo para el diseño de ideas de emprendimiento. Revista Facultad De Ciencias Agropecuarias -FAGROPEC, 12(1), 52–64.

Vesga R (s,f) Emprendimiento e innovación en Colombia: ¿qué nos está haciendo falta?. Recuperado el 30 de mayo de 2022, https://web.unillanos.edu.co/docus/Emprendimiento%20e%20innovacion.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Héctor Guzmán Coutiño, Brenda Marina Martínez Herrera, Juan Carlos Olier Restrepo, Gloria Cristina Ortiz Cano, Beatriz Jackeline Pulistar, Natalia Velásquez Agudelo