Mobile application as a motivational tool in learning mathematics through games in basic education
PDF (Español)

Keywords

Mobile Application
Motivation
Game
Mathematics
Basic Education Aplicación Móvil
Motivación
Juego
Matemáticas
Educación Básica

How to Cite

Otero Escobar, A. D., Suárez Jasso, E., & Ostos Cruz, C. E. (2023). Mobile application as a motivational tool in learning mathematics through games in basic education. Interconectando Saberes, (16), 11–18. https://doi.org/10.25009/is.v0i16.2793

Abstract

This research presents a mobile application as a tool to motivate the learning of the hierarchy of mathematical signs through games. The mobile application was provided to a group of fifth grade children from a public school located in Xalapa, Veracruz, Mexico; a control group with traditional teaching mechanisms and an experimental group using the mobile application were considered, both with the task of solving problems of hierarchy of signs. Thus, the objective of this research was to identify the elements that intervene in the motivation of learning the hierarchy of mathematical signs through a mobile application. It was concluded that the use of mobile applications as a learning tool is enriching and attractive for children who expressed a high motivation to learn through games.

https://doi.org/10.25009/is.v0i16.2793
PDF (Español)

References

Arteaga, A. (2021). Industria de Videojuegos en México en 2020. Recuperado de https://www.theciu.com/publicaciones-2/2021/3/22/industria-de-videojuegos-en-mxico-en-2020

Bravo, M., Ospina, H., Vázquez, H., & Holguín, W. (2019). Factores que influyen en la motivación de un grupo de estudiantes de básica secundaria en las clases de educación física en una institución educativa del municipio de Bello [Tesis de pregrado no publicado]. Universidad de San Buenaventura Colombia. http://bibliotecadigital.usbcali.edu.co/bitstream/10819/7389/1/Motivacion_Educacion_Fisica_Vasquez_2019.pdf

Buñuelos, A. (1993). Motivación escolar. Estudio de variables afectivas. Perfiles Educativos, (60). https://www.redalyc.org/pdf/132/13206011.pdf

Cossio, B. (2015). Métodos de investigación cuantitativa en ciencias de la educación. Chile: Ediciones Universidad Católica del Maule

Cortes, M. (2021). Aplicaciones móviles de educación crecen 54% en instalaciones y 40% en ingresos en México. Recuperado de https://cio.com.mx/aplicaciones-moviles-de-educacion-crecen-54-en-instalaciones-y-40-en-ingresos-en-mexico/

Federación de Enseñanza de CC.OO de Andalucía. (2011). Temas para la educación: Aprendizaje por descubrimiento. Revista digital para profesionales de la enseñanza. (16). Recuperado de: https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd8629.pdf

IFT (2019). Informe especial de niños y niñas 2022. Recuperado de http://www.ift.org.mx/sites/all/themes/bootstrap/templates/ift-umca/files/pdfs/eramca/Presentacion_Informe_especial_ninas_y_ninos_2022.pdf

Latinjak, A. (2014). Aprendizaje Implícito y explícito: entre el hacer y el comprender. En López Ros, V., & Sargatal, J., (Ed.), El aprendizaje de la acción táctica, Universitat de Girona pp. 59-85. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/268223597_APRENDIZAJE_IMPLICITO_Y_EXPLICITO_ENTRE_EL_HACER_Y_EL_COMPRENDER

Narro, J., Martuscelli, J. y Barzana E. (Coord.). (2012) Plan de diez años para desarrollar el Sistema Educativo Nacional. [En línea]. México: Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial, UNAM http://www.planeducativonacional.unam.mx

Navarro-Mateos, C., & Pérez-López, I. J. (2022). Una app móvil potencia la motivación del alumnado en una experiencia de gamificación en contexto universitario. Alteridad, 17(1), 64-74. https://doi.org/10.17163/alt.v17n1.2022.05

Quevedo-Blasco, R., Quevedo-Blasco, V., & Téllez-Trani, M. (2016). Cuestionario de evaluación motivacional del proceso de aprendizaje (EMPA). European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 6(2), 83-105. https://doi.org/10.30552/ejihpe. v6i2.163

Rivera, J. (2004). El aprendizaje significativo y la evaluación de los aprendizajes. Investigación Educativa. (8), 14. Recuperado de http://online.aliat.edu.mx/adistancia/dinamica/lecturas/El_aprendizaje_significativo.pdf

Robbins S. (1999). Comportamiento Organizacional. Prentice Hall. 8va Edición. México.

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2015). Conoce el sistema educativo Nacional. Recuperado de https://www.gob.mx/sep/articulos/conoce-el-sistema-educativo-nacional

Solana, R. (1993). Administración de Organizaciones. Ediciones Interoceánicas S.A. Buenos Aires.

Statista (2021). Número de usuarios de teléfonos móviles inteligentes en México de 2015 a 2025. Recuperado de https://es.statista.com/estadisticas/1077622/usuarios-de-smartphone-en-mexico/

Statista Research Department (2022). México: penetración de internet móvil 2016-2027. Recuperado de https://es.statista.com/estadisticas/1300388/mexico-penetracion-de-internet-movil/#statisticContainer

Valenzuela, J. (2007). Más allá de la tarea: Pistas para una redefinición del concepto de motivación escolar. Educación e Pesquisa, 33(3), 409-426. https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000300002

Vroom, V., Deci, E. (1979). Motivación y alta dirección, Editorial Trillas, S.A., México

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Alma Delia Otero Escobar