Abstract
This article explores the endogenous and exogenous factors that affect failure in a secondary school (Bachillerato), and contrasts them with the time that high school graduates spend using Information and Communication Technologies for recreational and educational purposes. entertainment in general. The results found led to reconstruct a theoretical-reflexive analysis that allows understanding the contemporary reality of students, submerged in a neoliberal and technological model that affects them in various ways: in their lifestyles, in health, in study, and further. Therefore, we propose media didactics as a possibility to counteract these negative effects from the classroom.
References
Aguilar, N., Galeana, R., Núñez, M., & Villasana, L. (2016). Estudio exploratorio sobre deserción temprana y reprobación inicial en la Universidad Autónoma metropolitana, Unidad Lerma. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1011
Durkheim, E. (1973). Educación y sociología. Península.
Fernández, Peña. A. & Vera, F. (2006) Los estudios de trayectoria escolar. Su aplicación en la educación media superior. Graffylia: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras, 3(6).24-29. http://www.filosofia.buap.mx/Graffylia/6/
Hernández, G. & Hernández, E. (2011). El impacto de las TIC en la educación. Por una didáctica medial. En A. Rodríguez Betanzos y M. C. Recendez Guerrero (Coords.), Políticas educativas en la sociedad de la información (pp. 199-220). Manda.
Hernández Méndez, G. (2011). Transformar el subsuelo antes de modificar la superficie. Narrativa de un aula. Educación Y Humanismo, 13(20), 67–83. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2282
Hernández, G. Juárez, A., Mendoza, A. & Landgrave, R. (2012) La enseñanza constructivista del algebra. Narrativa de cuatro voces. Arana.
Hernández Méndez, E., Hernández Méndez, G., & Flores Hernández, A. S. (2018). La reprobación en una universidad del sureste de México: el caso de la licenciatura en humanidades. Universita Ciencia, 7(18), 68–82. https://doi.org/10.5281/zenodo.7007957
Hernández, G. & Hernández, E. (2018). Caminito de la escuela, con tecnología el alumno va. Interconectando Saberes, (4), 61–72. https://is.uv.mx/index.php/IS/article/view/2542
Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI. (2016). http://www.inegi.org.mx/inegi/contenidos/espanol/prensa/comunicados/modutih10.asp
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI), (2018). https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2018/otrtemecon/endutih2018_02.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI), (2022). https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2022/
Martínez, F. (1996). La enseñanza ante los nuevos canales de comunicación. En F. Tejedor y A. García (Eds). Perspectivas de las nuevas tecnologías en la educación (pp.101-119). Narcea.
Masterman, T. (1993) La enseñanza de los medios de comunicación. La Torre.
McLaren, P. (1995) Critical pedadogy and predatory culture: oppositional politics in a postmoder era. Routledge.
Medina, A. (1995). Implicaciones pedagógicas de las redes en la formación y perfeccionamiento de los profesores. II Congreso de Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación. EDUTEC, Islas Baleares, http://www.uib.es/depart/gte/medina.html
Nava Bustos, G., Rodríguez Roldan, P. & Zambrano Guzmán, R. (2007). Factores de reprobación en los alumnos del Centro Universitario de Ciencias de la Salud de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo (7), 1-9. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/7/007_Nava.pdf
Pansza, M., Pérez, E. & Morán, P. (2001). Fundamentación de la didáctica. Gernika.
Parsons, T. (1977). El sistema de las sociedades modernas. Trillas.
Ramírez Ramírez, L. N., & Gallur Santorum, S. (2017). La perspectiva socio-cultural como modelo teórico de análisis de la reprobación académica en Educación Superior. Atenas, 2(38), 1-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055148001
Sevillano, M. (2005) Didáctica en el siglo XXI. Ejes en el aprendizaje y enseñanza de calidad. Mc Graw Hill.
Silva, L & Hernández, G. (2017). Actitudes del profesorado de la Universidad Veracruzana hacia el programa de estímulos al desempeño académico. REIDDE, 3(2),96-108. http://hdl.handle.net/10481/61766
Tedesco, J. C. & Tent Fanfani, E., (2002) Nuevos tiempos y nuevos docentes. Regional Conference on Teachers Performance in Latin America and the Caribbean: New Priorities, Brasilia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000134675?posInSet=1&queryId=ae5d7d99-0f2a-4a1c-a9c7-cca6f2f4ad9b
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación UNESCO (2012). Situación educativa de América Latina y el Caribe. Hacia una educación para todos 2015.Informe de la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224559
Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.6 en línea]. https://dle.rae.es].
Valdez, E. (1989). La reprobación escolar. Espacio Abierto, 12, (65-68).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Griselda Hernández Méndez, Edith Hernández Méndez