The internationalization of the curriculum at ULEAM – Ecuador
PDF (Español)

Keywords

Internacionalización del Currículo
Adaptación Curricular
Reputación Institucional
Diversidad
Competencias Curriculum Internationalization
Curricular Adaptation
Institutional Reputation
Diversity
Competences

How to Cite

Palma López, R. N. (2024). The internationalization of the curriculum at ULEAM – Ecuador: A European approach. Interconectando Saberes, (18), 113–122. https://doi.org/10.25009/is.v0i18.2901

Abstract

The internationalization of the curriculum at the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (ULEAM) Ecuador, with a European focus, seeks to prepare students for a globalized world. This process includes reviewing and adapting curricula, collaborating internationally, and promoting diversity in the classroom. Although it faces challenges such as the diversity of educational systems and resistance to change, the benefits outweigh the obstacles. It is based on a bibliographic review that integrates previous experiences in European universities. Key elements include curricular adaptation, student exchange programs, and hiring international professors. In addition, managing cultural diversity and integrating international competences enrich education. Internationalization not only benefits students, but also strengthens the global position of ULEAM, improving its reputation through participation in academic networks and the promotion of European standards. This process contributes to the development of global citizens prepared for the challenges of the global labor market.

https://doi.org/10.25009/is.v0i18.2901
PDF (Español)

References

Choque, A. (2019). La teoría del capital humano, fundamento del programa Beca 18. Investigaciones Sociales, 22(40). https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/16020

Fierro, I. (2020). Liderazgo global: Incidencia de la movilidad internacional en la adquisición y desarrollo de competencias interculturales en estudiantes universitarios del Ecuador. Universidad del Rosario. https://repository.urosario.edu.co/server/api/core/bitstreams/67409d1c-5d03-4e0a-8476-28651b57e03e/content

Guerra, A., Durand, C., Salazar, J., Castro, G., & Amaru, O. (2023). Retos del aula invertida para la formación universitaria en la Región Austral. OSF Preprints. https://osf.io/fv8p9

Guerra, J. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2033

Juárez, L. (2023). Modelo de evaluación de calidad en la modalidad semipresencial de programas en Educación Superior con base en estándares internacionales. Universidad Autónoma de Querétaro. https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/8653

Leturia, A. (2023). Educación en ciudadanía democrática y diversidad cultural, religiosa y de convicción: Previsiones normativas en el sistema educativo. Anuario de Derecho Eclesiástico, 299-350. https://www.boe.es/biblioteca_juridica/anuarios_derecho/abrir_pdf.php?id=ANU-E-2023-10029900350

Marcano, N. (2021). La internacionalización del currículo en la educación superior colombiana. Revista de Investigación, 45(104), 111-136. https://revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/9243

Montecinos, M. (2019). Internacionalización del currículo universitario virtual en el contexto de la globalización. Telos, 21(3), 754-775. https://www.redalyc.org/journal/993/99360575012/99360575012.pdf

Ortiz, W. (2019). Modelos curriculares: teorías y propuestas. ResearchGate. https://www.researchgate.net/profile/Williams-Ortiz/publication/336084659_MODELOS_CURRICULARES_TEORIAS_Y_PROPUESTAS/links/5d8d7e9892851c33e94070f2/MODELOS-CURRICULARES-TEORIAS-Y-PROPUESTAS.pdf

Restrepo, C., & Gómez, N. (2022). Aproximación a la transformación digital en instituciones de educación superior mediante la teoría del cambio. Revista En-Contexto, 10(17). https://ojs.tdea.edu.co/index.php/encontexto/article/view/1163

Salazar, M., & González, S. (2021). Midiendo la mentalidad global de los estudiantes de un programa de formación profesional de una institución de educación superior. Universidad Autónoma de Occidente. https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/12026/T09026.pdf

Sanz, M., Orozco, M., & Toma, R. (2022). Construcción conceptual de la competencia global en educación. Revista Torrossa. https://www.torrossa.com/it/resources/an/5031573

Toscano, A. (2022). La relación universidad-empresa desde la perspectiva de la estrategia de co-creación de valor: Análisis empírico en el ámbito de la Educación Superior en Colombia. Universidad de Oviedo. https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/65598

Tovar, A. (2023). Dimensiones de la acreditación internacional en Colombia en el marco de la internacionalización de la educación superior: Una revisión sistemática de la literatura. Universidad Antonio Nariño. http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/7421

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Raquel Nicole Palma López