Abstract
Gender equality in education depends not only on educational practices, but also on cultural and social factors that influence inequality. Traditional beliefs, such as prioritizing family over career for women, limit their economic and political opportunities. Despite progress in higher education, equity policies can be seen as discriminatory toward men and fail to address the root causes of gender disparities. However, gender equity in education is crucial for improving educational access and quality, as well as for creating a more inclusive environment. Education policies with a gender perspective are fundamental, although they require resources and commitment from all social actors to be effective. This is the only way to achieve true equality, not only in education, but in all areas of life; being a student prepares you for it.
References
Carmona, N. B. (2022). Políticas y prácticas institucionales para la incorporación de la perspectiva de género en la Universidad Nacional de Río Negro: desarrollo histórico y desafíos a futuro. En G. Bonder (Comp.), La institucionalización del enfoque de igualdad de género en universidades de américa latina: experiencias, reflexiones y contribuciones para el futuro de la educación superior (pp. 83-94). UNESCO. https://whec2022.net/resources/Catedra%20Regional%20UNESCO,%20Mujer,%20Ciencia%20y%20Tecnologia%20en%20America%20Latina.pdf
Dome, C. (2021). Desigualdad de género en la educación superior. Percepciones de estudiantes en los primeros años de carrera. Campo Universitario, 2 (4) 1-19. https://campouniversitario.aduba.org.ar/ojs/index.php/cu/article/download/29/87/192
Gonzales-Armijos, X. M. & Zambrano-Loor, T. L. (2023). Estrategias creativas para la promoción de la igualdad de género en estudiantes de Básica Superior. Revista San Gregorio, 53, 70-85. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8901829
Guerrero-Vela, B. V. (2020). Equidad de género, un reto de la educación superior pública. Revista
Hernández-López, A., Luna-Nemecio, J., Atayde-Manríquez, K. (2020). Cultura de Género en las Universidades en el marco de la socioformación y el desarrollo social sostenible: Análisis Documental. Pacha. Revista de Estudios Contemporáneos del Sur Global, 1(1) 32-44. https://revistapacha.religacion.com/index.php/about/article/view/8/6
Jiménez-Quenguan, M., & Galeano-Barbosa, D. J. (2020). La necesidad de educar en perspectiva de género. Revista Educación, 44 (1), 1-34. https://www.redalyc.org/journal/440/44060092035/html/
Jurídica Crítica Y Derecho, 1(1), 13–23. https://doi.org/10.29166/criticayderecho.v1i1.2444
Lechuga-Montenegro, J., Ramírez-Argumosa, G., & Guerrero-Tostado, M. (2018). Educación y género. El largo trayecto de la mujer hacia la modernidad en México. Economía UNAM, 15 (43), 110-139. https://www.redalyc.org/journal/3635/363557935007/html/
Organización de las Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Prince Torres, A. C. (2021). Perspectiva de género en el currículo oculto: catalizador de la visibilización femenina. Revista de Estilos de Aprendizaje, 14 (Número especial 2021), 1-15. https://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/3454
Rodríguez-Pérez, B. E. (2023). Diagnóstico de igualdad de género en las IES. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/240116033035DIAGNO-CC-81STICO+UNIDADES+DE+IGUALDAD+2023.pdf
Vargas-Sandoval, Y. (2021). La igualdad y la equidad de género en la educación secundaria costarricense: criterios para un diseño de evaluación. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 21(3), 1-22. https://www.redalyc.org/journal/447/44768298022/html/
Villavicencio-Carranza, M. A. (2019). Igualdad de género en organizaciones mexicanas: avances y retos. Millcayac - Revista Digital de Ciencias Sociales, VI (11), 291-310. https://www.redalyc.org/journal/5258/525867920013/html/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 José Andrés Castillo Hernández, Nancy Fe Oralia Villagrán-Pecina, Nelson Leal-Salas