Abstract
The position of the knowledge society is that the inhabitants of the world should participate in this movement (Drucker, 1959), only a part of the people can have access to the tools of Information and Communication Technologies (ICT). 63% of the world's population has access to the Internet (World Bank, 2022). Assuming that it is a global movement that encloses all individuals [taking into account that there are three types of citizenship, the digital citizen, the digital immigrant citizen and the digital foreign citizen. The aim of this article is to present the perspective and say that there is a single society in contexts of economic equality, use and ownership of ICT tools which is desirable but utopian, to pretend this is to speak of unreality, people do not have the right circumstances to have these. Methodologically, any society can be studied and it will present inequality among its inhabitants. Taking into account, “Brave New World” by Huxley (1932), the members of this society present roles with different characteristics in the economic and their responsibilities, as well as education, there are classes (misnamed as such) as in the knowledge society.
References
Banco Mundial. (2022). Personas que usan Internet (% de la población). https://datos.bancomundial.org/indicator/IT.NET.USER.ZS
Centeno-Prieto, S. (2020). Alcance y límites de la libertad de cátedra. Eikasia, Revista de Filosofía, 99, 421-504. https://www.revistadefilosofia.org/99-15.pdf
Drucker, P. F. (1959). Landmarks of Tomorrow. New York: Harper.
Espinoza-Freire, E. E. (2018). El problema de investigación. Revista Conrado, 14(64), 22–32. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/808
González de la Fe, T. (2009). El modelo de Triple Hélice de relaciones universidad, industria y gobierno: un análisis crítico. Arbor, 185(738), 739–755. https://doi.org/10.3989/arbor.2009.738n1049
Habermas, J. (1989). La soberanía popular como procedimiento. Cuadernos Políticos, 57, 53-69. http://www.cuadernospoliticos.unam.mx/cuadernos/contenido/CP.57/CP57.7JurgenHabermas.pdf
Hirst, P. (1997) The Global Economy: Myths and Realities. Cambridge: International Affairs
Huxley, A. (1994). Un mundo feliz. México: Altaya. (Trabajo original publicado en 1932).
León-Barroso, H. (2012). De la generación del pulgar a la generación del índice. Revista Teknokultura Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 9 (1), 177-181. https://revistas.ucm.es/index.php/TEKN/article/view/63341/4564456549298
Luhmann, Niklas. (1992). Sistemas sociales: lineamientos para una teoría general. Editorial Alianza.
Mansell, R., & Tremblay, G. (2015). La Renovación de la Visión de las Sociedades del Conocimiento para la Paz y el Desarrollo Sostenible. UNESCO.
McLuhan, M., & Powers, B. R. (1993). La aldea Global. Gedisa editorial.
Navarrete Mendoza, (2015). El reto mexicano en el contexto actual de la globalización. https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa4/n4/e15.html
Organización de las Naciones Unidas. (2022). CEPAL: Pese a avances recientes, América Latina sigue siendo la región más desigual del mundo. https://www.cepal.org/es/com unicados/cepal-pese-avances-recientes-america-latina-sigue-siendo-la-region-mas-desigual-mundo
Pérez-Zúñiga, R., Mercado-Lozano, P., Martínez-García, M., Mena-Hernández, E., & Partida-Ibarra, J. Á. (2018). La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como la piedra angular en la innovación tecnológica educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 847-870. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.371
Platón. (514–521). El mito de la caverna. https://www.unsam.edu.ar/escuelas/ciencia/docs/Plat on%20El%20mito%20de%20la%20caverna%20-%20Admisi%C3%B3n%20IEU.pdf
Prensky, M. (2010). Nativos e Inmigrantes Digitales. http://www.marcpr ensky.com/writing/Prensky- NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES %20%28SEK%29.pdf
Sandia-Saldivia, B. E., Luzardo Briceño, M., Aguilar-Jiménez, A. S. (2019). Apropiación de las Tecnologías de Información y Comunicación como Generadoras de Innovaciones Educativas. Ciencia, Docencia y Tecnología, 30(58), 267-289. https://www.redalyc.org/journal/145/14560146013/html/
Tecnológico de Monterrey. (2020). ¿Cómo perciben los docentes la preparación digital de la Educación Superior en América Latina?. https://observatorio.tec.mx/edu-news/encuesta-preparacion-digital-docentes-universitarios-america-latina
TELAM. (2022). Día Mundial de Internet: las gigantes cifras de la red de redes. https://www.telam.com.ar/notas/202205/592653-dia-mundial-internet-telecomunicaciones-informacion.html
UNESCO. (2022). Construir sociedades del conocimiento. https://es.unesco.org/them es/construir-sociedades-del-conocimiento
Wittgenstein, L. (2021). Investigaciones filosóficas. Trotta.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 José Andrés Castillo Hernández